لینک های دسترسی

Breaking News

ایران پس از هفت سال سفارت‌اش را در عربستان بازگشایی کرد 


سفارت ایران در ریاض
سفارت ایران در ریاض

ایران امروز سه شنبه ششم جون (۱۶ جوزا) سفارت‌اش را در عربستان بازگشایی کرد. این انکشاف در پی میانجی‌گری چین به میان آمده است.

سفارت ایران در جایگاه پیشین‌اش در ساحهٔ دپلوماتیک ریاض، تحت رهبری علیرضا عنایتی، سفر پیشین ایران در کویت، به فعالیت آغاز کرد.

علی‌رضا بیگدلی، معاون وزارت خارجهٔ ایران، در جریان مراسم بر افراشتن پرچم این کشور گفت: "ما این روز را برای روابط دپلوماتیک جمهوری اسلامی ایران و شاهی عربستان سعودی، یک روز مهم می‌پنداریم. همکاری میان دو کشور وارد یک عصر جدید می‌شود."

ایران و عربستان سعودی در ماه مارچ روی بازگشایی سفارت‌های دو کشور و کار بسوی آغاز دوبارهٔ روابط به توافق رسیدند.

با آنهم، عربستان تا اکنون تاریخ مشخصی را برای بازگشایی سفارت این کشور در ایران اعلام نکرده است و سفیر این کشور به ایران را نیز معرفی نکرده است.

عربستان سعودی در جنوری ۲۰۱۶ میلادی پس از اینکه سفارت و قونسلگری عربستان در تهران،‌ پایتخت ایران،‌ و قونسلگری دیگر آن در شهر مشهد آماج حملهٔ معترضان قرار گرفت، روابط دپلوماتیک خود را با ایران قطع کرد.

حمله بر دفاتر دپلوماتیک عربستان سعودی پس از آن صورت گرفت که ریاض شیخ نمر باقر النمر، روحانی سر‌شناس شیعه،‌ را در سال ۲۰۱۶ اعدام کرد.

پس از هفت سال قطع کامل روابط، این دو رقیب منطقوی به گونهٔ حیرت آور توافقنامهٔ مصالحه را در ماه مارچ در چین امضا کردند.

عربستان سعودی در عین حال روابط‌اش را با سوریه، متحد ایران، نیز احیا کرد و قرار است سفارت این کشور نیز در ریاض بازگشایی شود.

این در حالی است که انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، امروز وارد عربستان شد تا روابط میان دو کشور را یک بار دیگر تقویت کند.

بهبود روابط میان ایران و عربستان سعودی موجب خواهد شد تا درگیری‌های مسلحانه چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم به واسطهٔ درگیری‌های نیابتی در سراسر منطقه کاهش یابد. علاوه بر این، بهبود روابط دپلوماتیک میان تهران و ریاض کمک خواهد کرد تا جنگ در یمن پایان یابد. ایران و عربستان سعودی از دو طرف متخاصم در یمن حمایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG