بلینکن درخواست کشور‌های عرب برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را رد کرد

از راست به چپ: انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا، ایمن صفدی وزیر امور خارجه اردن و سامح شکری وزیر امور خارجه مصر

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز شنبه چهارم نومبر (۱۳ عقرب) درخواست مقامات دولت‌های عرب برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را رد کرد.

به گفته بلینکن، چنین اقدامی به تندروان فلسطینی فرصت می‌دهد که تجدید قوا کنند و دوباره اسراییل را هدف قرار دهند.

بلینکن روز شنبه پس از بازدید از اسراییل، وارد عمان، پایتخت اردن شد و با عبدالله دوم، پادشاه این کشور و وزرای خارجهٔ پنج کشور عربی - مصر، عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و اردن - در مورد جنگ اسراییل و حماس گفتگو کرد.

در یک اختلاف‌نظر علنی نادر، وزیران امور خارجه اردن و مصر که در کنار بلینکن در کنفرانس مطبوعاتی مشترک حضور داشتند، مکرراً بر توقف درگیری‌ها تاکید کردند و گفتند که کشته‌شدن هزاران غیرنظامی را نمی‌توان به عنوان دفاع از خود توجیه کرد.

وزیران امور خارجه این دو کشور عرب همسایه اسراییل ضمن رد بحث علنی درباره غزه پس از نابودی حماس گفتند که تمرکز فوری باید بر روی تلاش‌ها به منظور توقف درگیری‌ها باشد.

وزیر امور خارجه اردن گفت "چگونه می‌توان درباره آینده غزه سخن گفت درحالی که مشخص نیست چه نوع غزه‌ای پس از پایان جنگ کنونی باقی خواهد ماند".

بلینکن که مصروف دور دوم سفر به شرق میانه پس حملهٔ گروه حماس بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر است، گفت: "آتش‌بس در حال حاضر تنها موجب بقای حماس، تجدید قوای آن و تکرار آنچه که در هفت اکتوبر انجام داد، می‌شود."

او افزود: "هیچ ملتی، هیچ یک از ما چنین چیزی را نخواهد پذیرفت... بنابراین مهم است بر حق و وظیفه اسراییل مبنی بر دفاع از خود تاکید مجدد کنیم."

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، در جریان این کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: "همیشه مسوولیت جامعه بین‌المللی تلاش برای توقف خصومت‌ها است نه ترویج تداوم خشونت."

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن، نیز با اشاره به لزوم مشخص کردن اولویت‌ها گفت: "در حال حاضر، باید از توقف جنگ اطمینان حاصل کنیم."

دولت‌های عرب همچنین از گسترش درگیری‌ها به منطقه نگران هستند. حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان عراقی مورد حمایت ایران در روزهای اخیر اقدام به پرتاب راکت به سوی اسراییل کرده‌ اند و شبه‌نظامیان شیعه عراقی پایگاه‌های نظامی امریکا در عراق و سوریه را هدف حملات خود قرار داده‌ اند.

دفتر نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، اعلام کرد که میقاتی در دیدار روز شنبه خود با بلینکن بر اهمیت آتش‌بس فوری در غزه و توقف "تجاوزگری اسراییل" در جنوب لبنان تاکید کرده است.

بلینکن که برای اعلام حمایت امریکا از اسراییل در کمتر از یک ماه برای دومین بار به اسراییل سفر کرده بود، از اسراییل خواست که با توقف موقت حمله نظامی، امکان ارسال کمک به غزه را فراهم کند.

اما بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، قبول این درخواست را به آزاد شدن گروگان‌های اسیر در دست شبه‌نظامیان حماس مشروط کرده است.

نتنیاهو هشدار داده که هیچ "آتش بس موقت" در غزه وجود نخواهد داشت مگر اینکه حماس گروگان هایی را که در اختیار دارد آزاد کند.

پس از حملۀ حماس بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی منجر به کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ نفر شد و نیز کم از کم ۲۴۱ نفر دیگر از سوی جنگجویان حماس گروگان گرفته شدند، نظامیان اسراییل همه روزه نوار غزه را آماج حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار داده است.

مقام‌های صحی در غزه که زیر کنترول حماس قرار دارد، روز شنبه گفتند که از آغاز حملات اسراییل تا کنون بیش از ۹۲۰۰ نفر به شمول ۳۶۴۸ کودک در غزه کشته شده و بیش از ۲۲ هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

قرار است بلینکن پس از اردن به ترکیه سفر کند و با مقامات آن کشور در مورد درگیری در غزه گفتگو کند.

سفر بلینکن به ترکیه در حالی صورت می‌گیرد که رجب طیب اردوغان،‌ رییس جمهور آن کشور،‌ روز شنبه گفت که تماس‌هایش را با بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، به دلیل حملات آن کشور به نوار غزه قطع می‌کند.

اردوغان گفت:‌ ''نتنیاهو بیش از این کسی نیست که با وی صحبت کنیم. ما روی نام نتنیاهو خط کشیده‌ایم.'' با آنهم اردوغان گفت که روابط دپلوماتیک خود را با اسراییل قطع نمی‌کند.