بلینکن: از گسترش تنش در شرق میانه باید جلوگیری شود

از راست به چپ، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز شنبه ششم جنوری (۱۶ جدی) در جریان سفرش به شرق میانه گفت که می‌خواهد اطمینان حاصل کند که درگیری‌ها فراتر از غزه در شرق میانه گسترش نیابد.

پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس در نوار غزه، این چهارمین بار است که بلینکن به شرق میانه سفر کرده است.

بلینکن پس از دیدار طولانی با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، در استانبول، روز شنبه با کیریاکوس میتسوتاکیس، صدراعظم یونان، دیدار کرد.

او پس از این دیدار به خبرنگاران گفت: "یکی از نگرانی‌های واقعی مرز بین اسراییل و لبنان است و ما می‌خواهیم هر کاری که ممکن است انجام دهیم تا شاهد تشدید جنگ نباشیم."

وزیر خارجهٔ امریکا تاکید کرد که گسترش درگیری فراتر از غزه و یا اجازه دادن به گسترش آن به نفع هیچ کس نخواهد بود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، گفت که بلینکن در دیدار با اردوغان "بر لزوم مهار درگیری، تضمین آزادی گروگان‌ها، گسترش کمک‌های بشردوستانه مانند افزایش تعداد موترهای باربری مجاز برای ورود غذا، آب، دوا و کالاهای تجاری به غزه و کاهش تلفات غیرنظامیان" تاکید کرد.

اردوغان، یکی از شدیدترین منتقدان اسراییل در جهان اسلام، مخالف حمایت ایالات متحده از اسراییل در جنگ نوار غزه است.

به گفتهٔ میلر، بلینکن همچنین بر لزوم تلاش در جهت طرح صلحی که امنیت اسراییل را تضمین و در عین حال تشکیل کشور فلسطین را ترویج کند، تاکید کرد.

در یونان، بلینکن تلاش کرد به نگرانی های یونان مبنی بر فروش قریب الوقوع طیاره‌های جنگی امریکایی به انقره رسیدگی کند. آتن به دلیل اختلافات درازمدت ارضی با ترکیه در منطقه غنی از انرژی شرق مدیترانه، به شدت با فروش طیاره‌های جنگی اف -۱۶ ایالات متحده مخالفت کرده است.

او همچنین گفت که به طور مفصل با صدراعظم یونان در مورد حملات شورشیان حوثی که خطوط کشتیرانی در بحیرهٔ سرخ را مختل می‌کند، تجارت بین المللی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث افزایش قیمت غذا و گاز می شود، صحبت کرده است.

چهارمین دور سفر بلینکن به شرق میانه در حالی صورت گرفته که جنگ غزه وارد سومین ماه می‌شود و نگرانی‌ها از گسترش آن به بخش‌های دیگر شرق میانه افزایش یافته است.

بلینکن اواخر روز شنبه به وقت محل وارد عمان شد تا با پادشاه اردن گفتگو کند. قرار است او بعد ازظهر یکشنبه به قطر و ابوظبی سفر کند.