گیلانی: راه گفتگو با طالبان باید باز شود

فاطمه گیلانی

فاطمه گیلانی، رییس پیشین جمعیت هلال احمر افغانستان و فعال سیاسی، از جامعه جهانی خواست تا با طالبان تعامل کند و هشدار داد که بستن راه گفتگو به معنای مجازات مردم عادی افغانستان است.

خانم گیلانی که اخیراً در نشستی دربارهٔ افغانستان در مرکز تحقیقاتی "چتم هاوس" در لندن، پایتخت بریتانیا، صحبت می‌کرد، تاکید کرد که تعامل با طالبان به معنای به رسمیت شناختن حکومت این گروه نیست.

او گفت: "اگر گفتگو، تعامل و نزدیکی صورت نگیرد، مردم افغانستان را مجازات خواهیم کرد و با کسی به تفاهم نخواهیم رسید."

خانم گیلانی کشورهای جاپان و ترکیه را به گونهٔ مثال یاد کرد که در کابل سفارتخانه باز کرده اند و برای حل مشکلات با طالبان از طریق گفتگو تلاش می‌کنند. او از سایر کشورها، به ویژه کشورهای غربی خواست تا این مسیر را انتخاب کنند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید وست و امیری با مقام‌های طالبان در قطر دیدار می‌کنند

با گذشت دوسال از حاکمیت مجدد طالبان بر افغانستان، تاکنون هیچ کشور حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است. بحران عدم مشروعیت و کاهش کمک‌های خارجی به افغانستان، بر اساس معلومات سازمان‌های خیریه بین المللی، بحران بشری را در این کشور گسترش داده است.

وضعیت جاری در افغانستان موضوع نشستی بود که این ماه در مرکز تحقیقاتی چتم هاوس برگزار شد. به گفتهٔ مارک باودن، پژوهشگر چتم هاوس، اگر جامعه بین المللی افغانستان را منزوی کند، ممکن است ساختارهای اساسی آن کشور مانند صحت عامه نابود شود و زندگی روزمرهٔ شهروندان را دشوارتر کند.

باودن گفت: "تعامل به معنای به رسمیت شناختن [حکومت طالبان] نیست. تعامل به معنی ایجاد نمایندگی و باز کردن راه برای گفتگو و تفاهم است. وقتی کشوری را منزوی می کنید، مشکلات بی سابقه‌ای ایجاد می کند."

وضع محدودیت طالبان بر تحصیل دختران و کار زنان در افغانستان به عنوان دلیل عمده یاد می‌شود که حکومت این گروه را از اعتبار بین المللی بی‌بهره کرده است.

این در حالی است که سازمان ملل متحد وضعیت افغانستان را بزرگترین بحران بشری امروز در جهان خوانده است.

براساس معلومات این سازمان، ۹۷ در صد جمعیت این کشور در فقر زندگی می‌کند؛ دوسوم جمعیت آن کشور برای بقا به معاونت‌های بشری نیاز دارند و شش میلیون کودک، زن و مرد در یک قدمی وضعیت شبیه قحطی قرار دارند.

حمید حکیمی، پژوهشگر چتم هاوس، ابراز نگرانی می کند که اگر بحران افغانستان به سرعت حل نشود، آینده این کشور ممکن است با تهدیدهای بیشتر مواجه شود.

سخنرانان دیگر در نشست چتم هاوس نیز تاکید کردند که با توجه به وضعیت کنونی در افغانستان، درهای گفتگو با حاکمان کنونی کابل باید باز بماند.