بحران اقتصادی؛ چین به پاکستان ۷۰۰ میلیون دالر قرضه می‌دهد

افزایش نرخ مواد غذایی در پاکستان

وزارت مالیه پاکستان روز چهارشنبه ۲۲ فبروری (سوم حوت) اعلام کرد که چین قرضهٔ جدید ۷۰۰ میلیون دالری را به پاکستان فراهم می‌کند که از آن برای مبارزه با بحران اقتصادی و تقویت ذخایر ارزی این کشور استفاده خواهد شد.

اسحاق دار، وزیر مالیه پاکستان در تویتی نگاشته است: "انتظار می رود این مبلغ در هفته جاری توسط بانک دولتی پاکستان دریافت شود."

این مبلغ از طریق بانک توسعه دولتی چین پرداخته خواهد شد و انتظار می‌رود که حدود ۲۰ در صد ذخایر ارزی پاکستان را افزایش دهد.

افزون بر این قرضه، سقوط شدید ارزش روپیه، تورم روز افزون و کمبود انرژی سبب شده است تا اقتصاد پاکستان در پرتگاه سقوط قرار گیرد و اکنون اسلا‌آباد امیدوار است صندوق بین المللی پول به این کشور قرضه بدهد تا از سقوط اقتصاد آن جلوگیری شود.

شهباز شریف، صدراعظم پاکستان گفته که امیدوار است با برآورده کردن شرایط صندوق بین المللی پول، این کشور بتواند برای بازکردن وجوه ۶.۵ میلیارد دالری با این سازمان به توافق برسند.

شریف در سخنرانی‌‌اش گفت که بحران اقتصادی در اولویت کاری حکومت وی قرار دارد و افزود: "حکومت ما از همه امکانات برای غلبه بر بحران استفاده خواهد کرد."

دریافت وام‌های خارجی یکی از شرایط صندوق بین المللی پول است که می‌تواند وجوه یک میلیارد دالری را که از اواخر سال گذشته به حالت تعلیق درآمده است، باز کند.

مرتضی سید، معاون پیشین بانک مرکزی پاکستان به خبرگزاری رویترز گفت: "این واقعیت که پول جدید به پاکستان تعهد می‌شود و وام‌های پیشین دوباره باز می‌شود، نشانه آن است که جامعه جهانی متعهد به کمک با پاکستان برای مقابله با چالش‌های خارجی است."

پاکستان با بدترین بحران اقتصادی که در چندین دههٔ گذشته پیشینه نداشته، دست و پنجه نرم می‌کند و این کشور پر جمعیت فقط ۳.۷ میلیارد دالر در بانک دولتی سرمایه دارد که با این پول پاکستان می‌تواند قیمت سه هفته کالای وارداتی را بپردازد.

چین در حال حاضر بزرگترین وام‌دهندهٔ پاکستان است و پاکستان حدود ۳۰ در صد از بدهی‌های خارجی خود را از بانک های تجاری آن کشور بدست آورده است.

ایالات متحده که از لحاظ تاریخی یک متحد نزدیک پاکستان است، هفته جاری از افزایش وام‌های چین به پاکستان ابراز نگرانی کرده و گفت که با اسلام‌آباد در مورد "خطرات" نزدیک شدن با بیجنگ گفتگو خواهد کرد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.