چین اتهامات امریکا منبی برداشتن مرکز جاسوسی در کیوبا را رد کرد 

چین امروز ۱۲ جون (۲۲ جوزا) اتهامات ایالات متحده مبنی بر داشتن یک مرکز جاسوسی در کیوبا را رد کرد.

وانگ وینبین، سخنگوی وزارت خارجۀ چین، در یک نشست خبری گفت که این اتهامات ایالات متحده نادرست است و واشنگتن معلومات "ضد و نقیص" را نشر می‌کند.

یک مقام قصر سفید روز شنبه ۱۰ جون (۲۰ جوزا) گفت که چین از سال‌هاست که یک مرکز استخباراتی در کیوبا دارد و در سال ۲۰۱۹ در تلاش برای تقویت حضور خود در جزیره کارایب، آن را ارتقا داده است.

این مقام که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود گفت: "این (حضور چین در کیوبا) به خوبی در اسناد استخباراتی مستند شده است."

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید مقام امریکایی: چین از چندین سال بدینسو در کیوبا واحد استخباراتی دارد

پیش از آن، رسانه‌های خبری امریکایی گزارش داده بودند که کیوبا به گونهٔ سری توافق کرده است تا به بیجینگ اجازهٔ ایجاد یک مرکز جاسوسی استراق سمع الکترونیکی را در یک جزیرهٔ بدهد که ۱۶۰ کیلومتر از امریکا فاصله دارد.

بر اساس گزارش‌ها، این مرکز جاسوسی چین را قادر خواهد ساخت تا مکالمات الکترونیکی را از سراسر جنوب‌شرق ایالات متحد جمع آوری کند، جاییکه پایگاه‌های نظامی متعدد امریکایی وجود دارد. این مرکز همچنان خواهد توانست تردد کشتی‌های امریکایی را نظارت کند.

کارلوس فرناندس دی کاسیو، معاون وزارت خارجهٔ کیوبا، این گزارش‌ها را "دروغین و بی ‌اساس" خوانده و گفت که گمانه‌زنی‌های تهمت‌آمیز از طرف برخی رسانه‌ها برای ایجاد آسیب بدون ارایهٔ شواهد ادامه دارد.

این در حالی است که قرار است انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، به زودی به بیجینگ سفر کند. پلان قبلی وی در ماه فبروری پس از تنش ها پیرامون پرواز بالون جاسوسی چین بر فراز امریکا، فسخ شده بود.

برخی از معلومات این مطلب از گزارش‌های اسوشیتدپرس، وریترز و فرانس پرس گرفته شده است.