لینک های دسترسی

Breaking News

چین یک مرکز جاسوسی در کیوبا ایجاد می‌کند - رسانه‌های امریکایی


میگل دیازکانل برمودز، رییس جمهور کیوبا و شی جینپنگ، رییس جمهور چین
میگل دیازکانل برمودز، رییس جمهور کیوبا و شی جینپنگ، رییس جمهور چین

رسانه‌های خبری امریکایی امروز هشتم جون (۱۸ جوزا) گزارش دادند که کیوبا به گونهٔ سری توافق کرده است تا به بیجنگ اجازهٔ ایجاد یک مرکز جاسوسی استراق سمع الکترونیکی را در یک جزیرهٔ بدهد که ۱۶۰ کیلومتر از امریکا فاصله دارد.

یک مقام ارشد قصر سفید اما این گزارش‌ها را "نادرست" خواند.

معاون وزارت خارجهٔ کیوبا این گزارش‌ها را "دروغین و بی ‌اساس" خواند.

کارلوس فرناندس دی کاسیو افزود: "کیوبا حضور نظامی خارجی را در امریکایی لاتین رد می‌کند، به شمول پایگاه‌های متعدد ایالات متحده و نیروهای امریکایی."

بر اساس گزارش‌ها که برای بار نخست وال ستریت ژورنال نشر کرد، این مرکز جاسوسی چین را قادر می‌سازد تا مکالمات الکترونیکی را از سراسر جنوب‌شرق ایالات متحد جمع آور کند، جاییکه پایگاه‌های نظامی متعدد امریکایی وجود دارد. این مرکز همچنان تردد کشتی‌های امریکایی را نیز نظارت خواهد کرد.

سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در پاسخ به پرسشی در مورد این گزارش به رویترز گفت: "ما از این موضوع آگاهی نداریم و در نتیجه نمی‌توانیم اکنون در این مورد تبصره کنیم."

از مقامات استخباراتی امریکا که با این پروژه آشنا اند، بدون ذکر نام شان نقل شده که گفته اند چین توافق کرده است که در بدل حق اعمار این تاسیسات به کیوبا چندین میلیارد دالر بپردازد. با آنهم تا حال واضح نیست که این پروژه چه زمانی فعال خواهد شد.

گزارش‌ها افزوده است که به دلیل نزدیکی این جزیره به امریکا، این پروژه ادارهٔ جوبایدن را مضطرب کرده است.

در اوایل سال جاری، ایالات متحده یک بالون جاسوسی چین را بر فراز اقیانوس اطلس سقوط داد، بالونی که پیش از آن بر فراز چندین پایگاه نظامی امریکا پرواز کرده بود.

وزارت دفاع امریکا گفته است که در مورد گزارش‌ها پیرامون این مرکز چینی به گونهٔ مستقیم تبصره نخواهد کرد.

یک مقام امریکایی گفت که "ما آنرا از نزدیک نظارت خواهیم کرد و مطمین استیم که به تمامی تعهدات امنیتی خویش در داخل امریکا و سراسر منطقه توان پاسخگویی را خواهیم داشت".

مخالفین سیاسی جمهوری‌خواه جو بایدن، رییس جمهور امریکا، بر چگونگی اقدام واشنگتن انتقاد کرده اند.

نیکی هیلی، یکی از نامزدان رقابت کرسی این حزب برای ریاست جمهوری امریکا گفت که جو بایدن باید تهدید‌های چین را در دروازه‌های امریکا ببیند.

مارکو روبیو، سناتور فلوریدا، نزدیک ترین ایالت امریکا به کیوبا، گفت که تهدید از کیوبا به امریکا نه تنها واقعی بوده بلکه بدتر از آن است.

XS
SM
MD
LG