اعمار خط آهن از چین تا سنگاپور؛ بیجینگ در صدد دسترسی بیشتر به بحر هند است

قطار آهن سريع چین 

چین در نظر دارد که شبکۀ قطار سریع السیر را از ولایت یونان در جنوب آن‌کشور تا سنگاپور به حیث بخش از ابتکار یک کمربند- یک راه" بسازد که هدف آن افزایش دسترسی چین به بحر هند می‌باشد.

تطبیق این پروژه کشورهای جنوب شرق آسیا را به بیجینگ نزدیکتر خواهد کرد. تایلند در این طرح نقش حیاتی دارد اما برخی ها در مورد هدف این طرح پرسش‌هایی دارند.

بنگ پا، کارمند بازنشستۀ تایلندی، هر بار مدت ۱۷ ساعت را با سفر در قطار آهن برای تقریباً ۴۰ سال از جنوب تایلند تا بنکاک پایتخت آن کشور، پیموده است و به این باور است که قطار سریع تغییر بزرگی را ایجاد خواهد کرد.

او گفت: "اگر قطار سریع السیر ساخته شود، من می‌توانم از بنکاک تا خانه ام در جنوب سفر کنم و واپس برگردم".

تایلند در نظر دارد تا از سرحدش با لاووس در شمال‌شرق و تا مالیزیا در جنوب، خطوط قطار آهن سریع ایجاد کند. این کشور در ابتکار "یک کمربند - یک راه" چین که شامل اعمار خط قطار سریع السیر از کنمنگ، مرکز ولایت یونان چین، تا شهر بندری سنگاپور می‌باشد، نقش کلیدی دارد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید جی۷ برای مقابله با پروژۀ 'یک کمربند-یک راه' چین ۶۰۰ میلیارد دالر صرف می‌کند

پس از سال‌ها مشاجره در مورد پرداخت مصارف و چگونکی ساخت آن، تایلند می‌خواهد خط آهنش را در دو مرحله بسازد.

قیمت مجموعی این پروژه که ۱۲ میلیارد دالر امریکایی تخمین شده است، توسط مالیه دهندگان تایلندی پرداخته می‌شود و در اعمار آن از تکنالوژی و سیستم‌های چینی استفاده خواهد شد. با تکمیل شدن این پروژه قرار است تایلند از طریق لاووس با چین وصل شود. این پروژه تا ختم سال ۲۰۲۹ تکمیل می‌شود.

تایلند بخشی از شبکۀ یک کمربند- یک راه چین می‌باشد که در آن اعمار یک شبکه سرتاسری قطار آهن در آسیا در نظر گرفته شده که کشورهای میانمار، ویتنام و کمبودیا را در بر می‌گیرد. این شبکه قطار آهن در ابتدا راکبین و در نهایت مواد و کالا را انتقال خواهد داد.

نگرانی‌ها از تطبیق پروژه

برخی از اعضای پارلمان تایلند از فساد در این پروژه نگرانی داشته و می‌گویند از آنجایی که حکومت تایلند می خواهد خود به اعمار تاسیسات بزرگ ترانسپورتی به شمول یک شبکه‌ای از شاهراه ها، مبادرت ورزد، اعمار یک شبکه قطار سریع السیر ضیاع پول می‌باشد.

سوراچیت پراوینونگیوت، عضو کمیتهٔ بودجه و ترانسپورت پارلمان تایلند، گفت: "به طور کل این پروژه غیرضروری است و نمی‌تواند نیازمندی های مردم را مرفوع سازد."

این قانونگذار تایلندی گفت که سود پروژه های بزرگ را قراردادی ها می‌برند و بار مصارف سنگین آن را مردم تایلند پرداخت می‌کنند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید طرح بدیل امریکا در مقابل 'ابتکار یک کمربند یک راه' چین

لاووس فقط حدود یکسال قبل بخشی از خط قطار سریع السیر چین را تکمیل کرد که شهر کنمنگ چین را به پایتخت آنکشور وصل می‌کند.

به باور پرامولا سوتیچراوات، استاد پوهنتون چولالانگکورن در بنکاک، به نظر نمی‌رسد که پروژه قطار چین-لاووس-تایلند در زمان تعین شده تکمیل شود، به خاطری که این پروژه قبلاً نیز به دلیل اختلاف روی مسایل مالی و طراحی، چندین مرتبه به تعویق انداخته شده است. او گفت: "پلان این پروژه یک نوع درهم وبرهم است. ضعف این پروژه بزرگ این است که هرکس کار خود را با آجندای خود انجام می‌دهد."

وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین، حین دیدار با همتای تایلندی اش در ماه جولای سال۲۰۲۲ گفت که دو طرف روی تسریع روند ساختن خط آهن آسیا توافق کردند.

یی گفت: "ما همه توافق کردیم که خطوط مواصلاتی بین چین-لاووس-تایلند را وصل کنیم، از خط قطار چین-لاووس استفاده کنیم و خط قطار چین-تایلند را به صورت موفقانه بسازیم تا به این ترتیب ارتباطات ذات البینی را بین سه کشور ایجاد کنیم."

درحالی‌که ممکن است فواید این پروژه قطار آهن برای مسافرین دلچسپ باشد اما معلوم نیست که به پایه اکمال خواهد رسید یا خیر.