آتش‌بس در غزه؛ روسای استخبارات امریکا و اسراییل با مقامات قطری و مصری ملاقات کردند

از راست به چپ، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، صدر اعظم قطر، دیوید بارنیا، رییس استخبارات اسراییل و ویلیم برنز، رییس استخبارات ایالات متحده

رسانه‌های مصری گزارش داده اند که روسای ادارات استخبارات ایالات متحده و اسراییل امروز ۱۳ فبروری (۲۴ دلو) با مقامات قطری و مصری در قاهره ملاقات کرده و چگونگی "یک توافق در غزه" را به بحث گرفتند.

بر اساس این گزارش‌ها، ویلیم برنز، رییس ادارهٔ استخبارات ایالات متحده، دیوید بارنیا، رییس ادارهٔ استخبارات اسراییل، و محمد بن عبد الرحمان آل ثانی، صدر اعظم قطر، با مقامات مصری ملاقات کردند.

خبرگزاری القاهره مرتبط با ادارهٔ استخبارات مصر گزارش داد که این نشست چهار جانبه در حالی صورت گرفت که فشارهای بین‌المللی برای یک توافق میان حماس و اسراییل در غزه افزایش یافته است، جاییکه مقامات صحی می‌گویند بیش از ۲۸۰۰۰ نفر در حملات اسراییل کشته شده اند.

قطر و مصر با حمایت ایالات متحده نقش میانجی را میان حماس و اسراییل بازی می‌کنند.

یک مقام گروه حماس به شرط ذکر نشدن نامش در گزارش به فرانس‌پرس گفت که حماس و سایر گروه‌ها در انتظار نتیجهٔ نشست‌های قاهره بوده و حماس آمادهٔ بحث در مورد هر ابتکاری است که منتج به پایان جنگ و پرخاشگری شود.

تلاش‌ها برای آتش‌بس در غزه در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده و ملل متحد بر خلاف عملیات زمینی اسراییل در رفح هشدار داده اند، جاییکه بیش از یک میلیون فلسطینی فراری از جنگ جمع شده اند.

پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، گفته بود که امریکا تلاش می‌کند ''آتش‌بس برای شش هفته'' در نوار غزه برقرار شود و این اقدام بخشی از یک توافق گسترده‌ تراست که شامل آزادی گروگان‌ها از بند حماس می‌شود.

بایدن این اظهارات را حین ملاقات با عبدالله دوم، پادشاه اردن، در قصر سفید بیان کرد و گفت:‌ ''ایالات متحده روی توافقی برای آزادی گروگان‌ها بین اسراییل و حماس کار می‌کند.''

در هفته‌های اخیر مصر و قطر طرح را پیشنهاد کردند تا جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه دست‌کم برای چندین هفته متوقف شود و گروگان‌ها نیز از قید حماس آزاد شوند.

اما حماس در پاسخ به این پیشنهاد خواستار بیرون شدن نیروهای اسراییلی و پایان بمباردمان آنان بر غزه شده است. حماس همچنان گفته است که باید حق حکومتداری بر این قلمرو و بازسازی ظرفیت نظامی خود را داشته باشد. اسراییل این شرایط حماس را رد کرده است.

پس از آنکه جنگجویان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرده، و به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، کم و بیش ۱۱۴۰ نفر را کشته و حدود ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند، اسراییل نیزتا حال نوار غزه را آماج حملات پیهم زمینی و هوایی قرار داده است.

وزارت صحت غزه که در کنترول حماس است، از کشته شدن بیش از ۲۸ هزارنفر، عمدتاً غیرنظامیان و به ویژه زنان و کودکان در اثر حملات نظامیان اسراییلی خبر داده است. حملات اسراییل همچنان سبب آواره شدن حدود دو میلیون فلسطینی شده است.