چین در صدد نقش فعال‌تر در افغانستان است-یک کارشناس

کلییر چاو

کلییر چاو، کارشناس مسایل چین و امریکا در واشنگتن، می‌گوید که بیجینگ درک کرده که برای پیشبرد منافع خود در افغانستان، نیاز به یک نقش فعالتر دارد، اما پس از خروج نیروهای امریکایی از این کشور، چین در قسمت دخیل بودن در مسایل امنیتی و اقتصادی افغانستان محتاط بوده است.

چاو به صدای امریکا گفت که با در نظر داشت رقابت با ایالات متحدهٔ امریکا، چین به اعمال نفوذ خود در افغانستان و منطقه ادامه خواهد داد.

به گفتهٔ این کارشناس، امن و ثبات در افغانستان به خصوص با توجه به برنامه "یک کمربند یک راه" چین، برای بیجینگ ارزش دارد.

چاو افزود:‌ "ثبات باعث افزایش سرمایه‌گذاری چین در منطقه می‌شود و برای بیجینگ فرصت دسترسی بیشتر به منرال های نادر جهان، مواد خام و ساختن زیربناها را در منطقه می‌دهد."

شی جینپینگ، رییس جمهور چین، در نومبر سال ۲۰۱۳، پروژهٔ "یک کمربند یک راه" را معرفی کرد و از این طریق تا اکنون در کشور های مختلف جهان در ساختن زیربنا، فراهم آوری قرضه و دیگر بخش ها میلیاردها دالر سرمایه‌گذاری کرده است. به گفتهٔ تحلیلگران، چین از طریق این پروژه، در صدد گسترش نفوذ‌اش در جهان است.

چین یکی از چند کشور معدودی است که پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان سفارت‌اش را در کابل مسدود نکرد و هفتهٔ گذشته جاو شینگ، سفیر جدید چین برای افغانستان، اعتمادنامه‌اش را به ملا محمد حسن آخند، رییس الوزرای حکومت طالبان، پیشکش کرد.

چاو گفت که ایالات متحده راه های مذاکره و تماس با چین را باز نگهداشته و در سطوح بلند با چین در تماس است و می‌خواهد روابط با ثبات بین دو کشور را تقویت کند، اما او افزود که ایالات متحده از توجه به مسایل ملی و حقوق بشر نگذشته است و این موضوع تا اکنون باعث ایجاد عدم توافق و تنش ها با چین شده است.

مصاحبهٔ کامل به کلییر چاو را در اینجا تماشا کنید.