لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر چین برای افغانستان اعتمادنامه‌اش را به رییس الوزرای طالبان سپرد


جاو شینگ
جاو شینگ

مقام‌های طالبان گفته اند که جاو شینگ، سفیر جدید چین برای افغانستان، روز چهارشنبه ۱۳ سپتمبر (۲۲سنبله) اعتمادنامه‌اش را به ملا محمد حسن آخند، رییس الوزرای حکومت طالبان پیشکش کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در چند پیام پیهم در ایکس نگاشته است که در مراسم تشریفاتی که با حضور امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در ارگ برگزار شده بود، ملا حسن اعتمادنامۀ جاو را پذیرفته و به وی خوش آمدید گفت.

به گفتۀ مجاهد، سفیر چین از ماموریت جدیدش در افغانستان ابراز خرسندی کرد. مجاهد نگاشته است: "وی (جاو) همچنان سلام ها و تمنیات نیک رهبری چین را به شیخ الحدیت مولوی هبة الله اخندزاده صاحب زعیم امارت اسلامی افغانستان و محترم الحاج ملا محمد حسن آخند رئیس الوزراء تقدیم کرد."

در تصاویری که مجاهد در ایکس نشر کرده است، دیده می‌شود که از سفیر جدید چین با تشریفات ویژه استقبال شده و گارد خاص تشریفات ارگ از وی پذیرایی می‌کند.

مجاهد از قول جاو نگاشته است: "چین منحیث همسایه خوب افغانستان به استقلال، تمامیت ارضی و استقلالیت در فیصله های افغانستان احترام کامل دارد...چین پالیسی مداخله در امور داخلی افغانستان را ندارد و به همین ترتیب نمی‌خواهد افغانستان را ساحه نفوذ خود بسازد."

رییس الوزرای حکومت طالبان نیز ضمن سپاسگزاری از جاو ابراز امیدواری کرده است که ماموریت وی سبب ارتقای روابط دپلوماتیک به سطح بلند و آغازگر فصل جدید میان افغانستان و چین باشد.

تا کنون هیچ کشوری به شمول چین، حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است و این نخستین بار است که سفیر یک کشور خارجی رسماً اعتمادنامه‌اش را به رییس‌الوزرای طالبان پیشکش می‌کند. پیش از این چین سفارت افغانستان را در بیجینگ به دپلوماتانی که از سوی طالبان معرفی شده بود، تحویل داده بود.

در دو سال گذشته که طالبان بر افغانستان دوباره مسلط شده اند، شماری از کشورها به شمول ایران و پاکستان سفیران جدید را به افغانستان معرفی کرده اند، اما از آنجاییکه حکومت طالبان تا کنون از سوی جامعۀ بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است، اعتمادنامۀ رسمی به حکومت طالبان پیشکش نکرده بودند.

گروه

XS
SM
MD
LG