مجاهد: نگرانی در مورد حضور داعش در افغانستان و تبدیل‌شدن آن به تهدید بی‌اساس است

رییس دفتر مبارزه با تروریزم سازمان ملل متحد هشدار داده که خطر حملات شاخه خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) مستقر در افغانستان در خارج از آن کشور وجود دارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در واکنش به هشدار یک مقام ملل متحد در مورد تهدید حملات داعش از افغانستان گفته است که نگرانی‌های کشورهای غربی و سازمان‌ها در مورد حضور گستردۀ داعش در افغانستان و افزایش تهدید این گروه، "بی‌اساس و ناشی از تبلیغات" است.

مجاهد ناوقت جمعه نهم اگست (۱۹ اسد) در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شد که نیروهای امنیتی طالبان با پدیده داعش در افغانستان به طور جدی مبارزه کرده اند و این گروه به شدت سرکوب شده است.

او نگاشته است: "با وجود امنیت، ثبات و نیروهای امنیتی قوی در افغانستان، بازهم اظهار نگرانی دربارهٔ حضور و فعالیت داعش یا دیگر گروه‌ها، نوعی کمپاین برای آنها است که باید متوقف شود و تلاش تخریب و مغشوش ساختن اذهان عمومی صورت نگیرد".

رییس دفتر مبارزه با تروریزم سازمان ملل متحد روز پنجشنبه هشتم اگست (۱۸ اسد) هشدار داد که خطر حملات شاخه خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) مستقر در افغانستان در خارج از آن کشور وجود دارد.

ولادیمیر ورونکوف با اشاره به این سازمان تروریستی گفت: "داعش-خراسان در شش ماه گذشته با استفاده از حمایت ازجمله افغان‌ها و اتباع [کشورهای] آسیای مرکزی در خارج، توانایی‌های مالی و لوژستیکی خود را بهبود بخشیده است"

او افزود: "این گروه همچنین تلاش‌های خود را برای جلب و جذب نیرو افزایش داده است."

ورونکوف که در یک نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره تهدید تروریزم سخنرانی می‌کرد گفت که فعالیت‌های گروه دولت اسلامی و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان "هنوز هم یک نگرانی جدی" باقی مانده است.

ورونکوف گفت: "ما باید متحد شویم تا از تبدیل شدن دوباره افغانستان به یک مرکز تروریزم جلوگیری کنیم." او از همسایگان افغانستان خواست تا تهدید ناشی از داعش-خراسان را کنترول و از گسترش آن جلوگیری کنند.

اما ذبیح‌الله مجاهد گفته است که تمام جغرافیای افغانستان تحت تسلط کامل حکومت طالبان است، از همین‌رو هیچ گروه خودسر داخلی و خارجی مجال فعالیت ندارند.

او گفته است: "امارت اسلام [حکومت طالبان] به هیچ کس اجازه نمی‌دهد که خاک افغانستان را علیه امنیت کدام کشور استفاده کند یا از سوی افغانستان تهدیدی متوجه کدام کشوری شود."

رییس دفتر مبارزه با تروریزم سازمان ملل متحد همچنین هشدار داد که بخش‌هایی از افریقا همچنان به عنوان کانون فعالیت‌های داعش باقی مانده است که این امر بی‌ثباتی را ، به ویژه در غرب افریقا و ساحل تشدید می‌کند.

او افزود که شاخه‌های منطقه‌ای داعش در افریقا مناطق عملیاتی خود را گسترش و هماهنگ کرده‌اند.

ورونکوف هشدار داد: "اگر این گروه‌ها نفوذ خود را در کشورهای ساحلی شمالی گسترش دهند، قلمرو وسیعی از مالی تا شمال نایجریا می‌تواند تحت کنترول موثر آنها قرار گیرد."

او گفت که آنها همچنین تهدیدی در شرق جمهوری دموکراتیک کانگو، شمال موزامبیق و سومالیا هستند.

ورونکوف افزود: "تهدید شاخهٔ خراسان داعش منجر به افزایش سطح تهدید در اروپا شده است. این گروه بزرگترین تهدید تروریستی خارجی برای این قاره محسوب می‌شود."

در تازه‌ترین مورد، مقام‌های اتریش گفتند که دو مظنون افراط‌ گرا را، روز چهارشنبه هفتم اگست (۱۷ اسد) بازداشت کردند که گفته می‌شود هر دو با گروه داعش بیعت کرده اند.

پیش از اظهارات ورونکوف، انتونی گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، در گزارشی که به تاریخ ۳۱ جولای منتشر شد، گفت که تهدید ناشی از داعش و شاخه‌های آن "همچنان قوی باقی مانده، و این گروه و گروه‌های وابسته به آن باوجود تلاش‌های مداوم ضد تروریزم، به رشد و انعطاف پذیری خود ادامه داده اند."

در این گزارش آمده است که حملۀ مهلک این گروه در شهر کرمان در ایران در ماه جنوری و حملۀ ماه مارچ این گروه بر محل کنسرت در مسکو، نشان می‌دهد که هستهٔ مرکزی داعش "گفته می‌شود که عوامل خود را از افغانستان و کشورهای همسایه برای انجام حملات در خارج از کشور هدایت کرده است."