لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: جنگ گرم تمام شده، اما جنگ سرد و فکری همچنان ادامه دارد


سرپرست ریاست عمومی استخبارات حکومت طالبان گفته است که هدف جنگ بر جنگجویان این گروه متمرکز است.
سرپرست ریاست عمومی استخبارات حکومت طالبان گفته است که هدف جنگ بر جنگجویان این گروه متمرکز است.

عبدالحق وثیق، سرپرست ریاست عمومی استخبارات حکومت طالبان گفته است که هدف جنگ سرد علیه طالبان، چند دستگی افراد مسلح این گروه است.

وثیق که در "نشست اصلاحی اردوی ملی اسلامی" در قندهار صحبت می‌کرد، گفته است که جنگ گرم و فزیکی در افغانستان پایان یافته است، اما جنگ سرد و فکری هنوز هم جریان دارد.

او گفته است: "هدف اصلی این جنگ [جنگ سرد و فکری] مجاهدین ما است که آنها را چند دست نشان دهد".

وزارت دفاع حکومت طالبان ناوقت جمعه دوم اگست (۱۲ اسد) با نشر خبرنامه‌ای گفت که این نشست، پس از سمینار سه روزۀ ۶۰۰ مسوول نظامی این وزارت با حضور مقامات طالبان به شمول هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه در قول اردوی البدر برگزار شد.

بر بنیاد خبرنامه، هبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان در سخنرانی افتتاحیه این سیمینار با قدردانی از تلاش‌های نیروهای امنیتی و دفاعی طالبان در تامین امنیت، آنان را به اطاعت از اوامر بزرگان شان فراخواند.

رهبر طالبان گفته است: "مسوولیت بزرگی دارید و آن حفاظت و استحکام نظام اسلامی است و احتیاط کنید با قدرت مغرور نشوید و در مقابل اطاعت هم مانند جسد بی‌روح باشید و در فرامین و اوامر بزرگان تاویل نکنید و استقامت کنید، این برای شما جهاد است".

همچنان رهبر طالبان، مسوولان و منسوبان حکومت این گروه را به مسوولیت‌پذیری توصیه کرده و گفته است که تبعیض منطقه‌ای را کنار بگذارند. او تاکید کرده است: "اختلافات و بی‌اعتمادی شما را به شکست مواجه می‌سازد".

محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان در این نشست گفته است که بدون آمادگی معنوی و مادی، دفاع از سرزمین محقق نمی‌شود.

او گفته است که در دورۀ رقابت‌های فکری باید به منسوبان وزارت دفاع، همه روش‌ها، ابزار و محتوای جنگ فکری دشمن و همه افراد، نهادها و جهت گیری‌های مخالف شناسانده شود که علیه اسلام و حکومت طالبان جنگ روانی و فکری را راه‌اندازی می‌کنند.

سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان نیز در این نشست گفته است که مسوولیت‌ها نباید سبب جدایی در میان مسوولان و صفوف این گروه شود.

مقام‌های نهادهای امنیتی حکومت طالبان این اظهارات را در مورد آمادگی برای جنگ فکری در حالی بیان کرده اند در حالی که برخی از کارشناسان امنیتی معتقدند که ایتلاف طالبان با گروه القاعده نیز ناشی از همین درگیری فکری است.

تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۰ جولای (۲۰ سرطان) با نشر گزارشی هشدار داد که افغانستان با موجودیت گروه‌های تروریستی مانند القاعده و دولت اسلامی یا داعش، تقریباً به طور قطع منحیث منبعی برای ناامنی باقی خواهد ماند.

این گزارش هشدار داده است که این گروه‌ها با یافتن پناهگاه امن یا یافتن راه‌هایی برای بهره‌گیری از ضعف طالبان، باعث این ناامنی خواهند شد و افغانستان را این گروه‌ها "منحیث سرزمین مسالمت‌آمیز یا دوست" تلقی می‌کنند.

گزارش گفته است که "بردباری مداوم طالبان در برابر طیفی از گروه‌های تروریستی مستقر در بسیاری از ولایت‌های افغانستان، شرایط را برای نفوذ تروریزم به کشورهای همسایه مهیا می‌کند".

گروه

XS
SM
MD
LG