عطاالله ویسا: اتهامات طالبان بر برادرم موجه نیست

مطیع‌الله ویسا

در حالی که حکومت طالبان بازداشت مطیع ویسا، بنیانگذار انجمن "راه قلم" و مدافع حقوق آموزش دختران را به اتهام دست داشتن در "فعالیت‌های غیرقانونی" مرتبط خوانده، اما برادرش این اتهامات را غیرموجه می‌داند.

عطاالله ویسا، برادر بزرگ مطیع‌الله ویسا روز چهارشنبه ۲۹ مارچ (۹ حمل) در گفتگو با صدای امریکا اتهامات طالبان علیه برادرش را رد کرد و گفت که این اتهامات موجه نیست.

او افزود: "اقدامات ما علنی بود، فعالیت‌های ما علنی بود، از سال ۲۰۰۹ کاری که ما انجام می‌دهیم برای ملت عیان است، برای همه دنیا معلوم است، به ضرر و زیان کسی نبود، به نفع ملت بود، این حق انسانی، مدنی، حق اسلامی ما است که با ملت صحبت کنیم و ملت باید حق‌اش را بگیرد."

او گفت که چندین بار خواستار تماس تیلفونی با مطیع‌الله ویسا شده، اما تاکنون پاسخ مثبتی دریافت نکرده است.

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت در مصاحبه‌ای با برنامهٔ حایل صدای امریکا گفت: "فردی به نام ویسا اقدامات خودسرانه داشت، بدون اینکه نظام را در جریان بگذارد نشست‌های پنهان و آشکار را راه اندازی می‌کرد. با خارج روابط داشت و از خارج دستور می‌گرفت."

Your browser doesn’t support HTML5

اظهارات ذبیح الله مجاهد در مورد بازداشت مطیع الله ویسا

این سخنگوی حکومت طالبان همچنان اتهام وارد کرد که ویسا "بر خلاف نظام کار می‌کرد" و باید برای تحقیقات احضار می‌شد.

در این حال، بازداشت مطیع‌الله ویسا مدافع آموزش دختران و رییس انجمن "راه قلم" توسط حکومت طالبان، در داخل و خارج از افغانستان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

تامس وست، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور افغانستان، از بازداشت مطیع‌الله ویسا توسط حکومت طالبان ابراز تاسف و بر آزادی وی تاکید کرده است.

آقای وست در تویتی افزود که مطیع‌الله ویسا، تلاش‌های خستگی‌ناپذیری را برای حمایت از آموزش دختران و پسران در سراسر افغانستان انجام داده است.

او افزود: "او (مطیع‌الله وسا) یک مدافع خستگی‌ناپذیر و موثر برای آموزش دختران و پسران در سراسر کشور بود. ما از طالبان می‌خواهیم که او را آزاد کنند."

توماس نیکلاسن، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان نیز از بازداشت مطیع‌الله ویسا توسط استخبارات حکومت طالبان ابراز نگرانی کرده است.

آقای نیکلاسن افزوده است که از سال ۲۰۰۹، ویسا از آموزش دختران و پسران در گفتگو با جوامع محلی در افغانستان حمایت می‌کند. او افزوده است: "مطیع‌الله ویسا را آزاد کنید."

ملاله یوسفزی، فعال آموزش دختران و برنده جایزه صلح نوبل نیز از بازداشت مطیع‌الله ویسا ابراز نگرانی کرده است.

خانم یوسفزی در تویتر نوشته است که طالبان در حالی که دختران را از تحصیل در افغانستان منع می‌کنند، قهرمانان معارف را نیز بازداشت می‌کنند.

او افزود که مطیع‌الله ویسا "راه قلم" را برای ارایه مکاتب و کتابخانه‌های سیار به دختران و پسران افغان تاسیس کرد.

ملاله یوسفزی تاکید کرده است: "طالبان باید او (ویسا) و تمام کسانی را که به خاطر آموزش کودکان زندانی هستند، آزاد کنند."

این در حالی است که کرن دیکر، شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان، رینا امیری، نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایالات متحده در امور زنان افغان و حقوق بشر و سایر نهادهای حامی حقوق بشر و بسیاری از فعالان افغان در شبکه‌های اجتماعی نیز از بازداشت ویسا ابراز تاسف و بر آزادی وی تاکید کردند.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز گذشته از مقامات طالبان خواست تا در مورد بازداشت و محل نگهداری مطیع‌الله ویسا، بنیانگذار انجمن "راه قلم" و مدافع حقوق آموزش دختران معلومات بدهند.

نیروهای امنیتی طالبان روز دوشنبه ۲۷ مارچ (هفتم حمل) مطیع‌الله ویسا، بنیانگذار انجمن "راه قلم" و یکی از فعالان حقوق آموزش دختران را از ناحیهٔ پنجم منطقهٔ‌ خوشحال مینه از مسجد" ویس قرنی" با خود بردند.