لینک های دسترسی

Breaking News

یک نهاد فرهنگی 'کمپاین گسترده' را برای بازگشایی مکاتب دختران در افغانستان راه اندازی کرد


مسوولان "مجتمع راه قلم افغانستان" می‌گویند که در واکنش به بسته‌شدن دوبارۀ مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در ولایت پکتیا و نهادینه شدن خواست‌های شهروندان این کشور برای بازگشایی مکاتب در سراسر افغانستان، کمپاین گسترده‌ای را آغاز کرده اند.

مطیع‌الله ویسا، رییس این نهاد فرهنگی روز چهارشنبه ۱۴ سپتمبر (۲۳ سنبله) به صدای امریکا گفت که قرار است نشست‌هایی را دربارۀ بازگشایی مکاتب با مردم به ویژه بزرگان قومی در ۱۴ ولایت افغانستان برگزار کنند.

آقای ویسا افزود: "زمانیکه مردم مکاتب دختران را در پکتیا باز کردند و این مکاتب دوباره توسط امارت اسلامی مسدود شد، تمامی مردم افغانستان به این اقدام اعتراض کردند و هنوز هم در رسانه‌های اجتماعی این اعتراضات ادامه دارد."

او افزود که در این کمپاین تاکنون هزاران نفر پشتیبانی خود را برای بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران اعلام کرده و آنان به تلاش‌های شان در این راستا ادامه می‌دهند.

مسوول نهاد راه قلم همچنان گفت که در این کمپاین، آنان تلاش می‌کنند تا با بزرگان قومی، عالمان دین و دیگر اقشار مختلف صحبت کرده تا آنان صدای شان را برای بازگشایی دوباره مکاتب دختران در افغانستان بلند کنند.

اخیراً نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان، گفت که در مناطق دورافتاده مردم نمی‌خواهند که دختران ۱۶ سالۀ خود را به مکتب بفرستند. آقای منیر به تاریخ ۱۱ سپتمبر (۲۰ سنبله) در سفرش به ولایت ارزگان، در خصوص دلایل بازگشایی مکاتب دختران گفت که در این مورد از متنفذین مناطق دورافتاده پرسیده شود که چند درصد آنان آماده اند تا دختران ۱۶ سالۀ شان را به مکتب بفرستند.

او افزود که فرهنگ و عنعنات افغان‌ها را می‌دانند و به گفتۀ وی، هر زمانیکه برخلاف این فرهنگ کارهایی انجام شده، منجر به اعتراض مردم و صدور فتواها شده است.

اما مطیع‌الله ویسا می‌گوید که تظاهرات اخیر دانش‌آموزان دختر و باشندگان ولایت پکتیا نشان داد که مردم در سراسر افغانستان خواستار بازگشایی مکاتب اند و طالبان باید به خواست مردم تن دهند.

پیش از این، مقام‌های محلی طالبان در پکتیا از بازگشایی چهار مکتب دختران در شهر گردیز و ولسوالی سمکنی این ولایت خبر داده و گفته بودند که این اقدام به درخواست مدیران مکاتب و والدین شاگردان صورت گرفته است، اما گفته می‌شود که در حال حاضر، این مکاتب دوباره به روی دانش‌آموزان دختر مسدود شده‌اند.

در این حال، کیارنگ سادات، فعال حقوق زن با انتقاد از این تصمیم طالبان به صدای امریکا گفت که ده‌ها هزار دختر در جریان یک سال گذشته از ادامۀ آموزش و تحصیل در این کشور محروم شده اند.

خانم سادات افزود: "(طالبان) به بهانه‌های مختلف اجازۀ باز کردن مکاتب دختران را نمی‌دهند و از بیشتر یک سال می‌شود که دختران از آموزش محروم هستند، آنان یک سال از درس شان عقب ماندند و زیاد فشار روانی دیده اند."

این فعال حقوق زن همچنان گفت که ادامۀ این وضعیت قابل قبول برای مردم به ویژه زنان افغان نیست و ادامۀ این کار، پیامد ناگوار برای افغانستان خواهد داشت.

از یک سال به این طرف که طالبان بار دیگر قدرت را در افغانستان به دست گرفته اند، دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب محروم شده اند که منجر به واکنش‌های جدی داخلی و جامعهٔ بین المللی شده است.

این در حالی است که شهروندان افغانستان به کرات برای بازگشایی مکاتب دختران دست به تظاهرات زده و کمپاین‌های مجازی را نیز در این خصوص راه اندازی کرده اند. باشندگان مناطق دوردست در افغانستان نیز خواهان رفتن فرزندان شان به مکتب اند تا آنان بتوانند به شهرها و روستا‌های شان خدمت کنند.

پیش از این جامعهٔ بین‌المللی به کرات از حکومت طالبان خواسته بود تا زنان و دختران از حق کار و آموزش محروم نکند و هر چه زودتر دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بگشاید.

در تازه‌ترین مورد، نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان بار دیگر از موضع طالبان در قبال بسته‌ماندن مکاتب بالاتر از صنف ششم دختران انتقاد کرد. رینا امیری به تاریخ ۱۲ سپتمبر (۲۰ سنبله) در تویترش نوشت که "سیاست تخریبی و ظالمانۀ" طالبان در مورد بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان قابل توجیه نیست.

به گفتۀ او بستن مکاتب دختران به "دین و فرهنگ مردم افغانستان" هیچ ربطی ندارد.

نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان از راهکار طالبان در قبال آموزش دختران در این کشور، نگرانی نشان داده و گفت که این موضع رویاهای دختران را از بین می‌برد و افغانستان را بیشتر به سوی فقر، ناامیدی و ناداری سوق می‌دهد.

XS
SM
MD
LG