موج گرمای سوزان سه قارهٔ جهان را احتوا کرده است

موج گرمای سوزان در سه قاره سبب آتش‌سوزی‌ها شده و احتمالاً باعث افزایش بی‌پیشینه‌ٔ درجهٔ حرارت در حالی خواهد شد که عواقب شدید تغییرات اقلیمی در جهان در حال شکل گرفتن است.

پیشبینی‌های آب و هوا نشان می‌دهد که موج گرما که در تاریخ بی‌پیشینه است، بر مناطقی در آسیا، اروپا و ایالات متحده در گردش است.

جاپان هشدار گرمازدگی را به ده‌ها میلیون باشندهٔ ۲۰ شهر این کشور در حالی اعلام کرده است که درجهٔ حرارت در این شهرها به سطح بی‌پیشینه رسیده است.

رسانه‌ٔ دولتی جاپان گفته است گرمای که زندگی انسان‌ها را تهدید می‌کند، در توکیو و سایر جاها به ۴۰ درجهٔ سانتی‌گراد نزدیک شده است.

پیش از این در سال ۲۰۱۸، درجهٔ حرارت در شهر کوماگایای جاپان به بالاتر از ۴۱ درجهٔ سانتی‌گراد رسیده بود.

ادارهٔ ملی هواشناسی ایالات متحده از موج گرمای شدید در شماری از ایالت‌های این کشور، از کالیفورنیا تا تکزاس، گزارش داده و گفته است که انتظار می‌رود اوج این گرما در روز های اخیر هفته "فوق‌العاده داغ و خطرناک" باشد.

درجهٔ حرارت در ایالت اریزونا از ۱۶ روز به اینسو بلندتر از ۴۳ درجهٔ سانتی‌گراد بوده و روز شنبه به ۴۷ درجه خواهد رسید.

انتظار می‌رود که قریهٔ مرگ ایالت کالیفورنیا که در میان گرم‌ترین ساحات در جهان است، روز یکشنبه گرمترین روز را تجربه کند که در آن گرما به بیش از ۵۴ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.

این در حالی است که جنوب کالیفورنیا در تلاش مهار کردن چندین آتش‌سوزی است، به شمول حوزه ریورساید که تا اکنون ۷۵۰۰ هکتار زمین را سوختانده و سبب بیرون شدن باشندگان محلی شده است.

در این حال، حکومت کانادا نیز گفته است که آتش‌سوزی‌ها در آن کشور ۱۰ میلیون هکتار زمین را در سال جاری سوختانده و قرار است در جریان فصل تابستان خساره‌های بیشتری را سبب شود.

در اروپا، حکومت ایتالیا به شهروندان این کشور هشدار داده است تا آمادهٔ موج شدید و بی‌پیشینهٔ گرما باشند.

وزارت صحت ایتالیا به روز سه شنبه زنگ خطر گرما را در ۱۶ شهر، به شمول روم، به صدا در‌آورد. قرار است گرما در روم به روز دوشنبه به ۴۲ و روز سه شنبه به ۴۳ درجه سانتی‌گراد برسد.

به همین ترتیب، ادارهٔ فضایی اروپا هشدار داده است که گرما در سیسلی و ساردینیا به ۴۸ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید، گرمترین موسمی که اروپا تا حال آنرا تجربه کرده است.

با وجود گرمای شدید، بخش‌هایی از قارهٔ آسیا شاهد باران‌های شدید موسمی و جاری شدن سیلاب‌ها بوده است.

در کوریای جنوبی، باران‌ها، سیلاب‌ها و لغزش زمین جان حد اقل ۳۷ نفر را گرفته است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید سیلاب‌ و لغزش زمین در کوریای جنوبی جان ۳۷ نفر را گرفت 

در شمال جاپان نیز سیلاب‌ها سبب مرگ حد اقل هشت نفر شده است.

به همین ترتیب، مقامات هندی از مرگ حد اقل ۹۰ نفر در جریان باران‌های موسمی به دنبال گرمای سوزان، خبر داده اند.

چین نیز امروز ۱۶ جولای (۲۵ سرطان) از گرمای شدید هشدار داده گفت که در برخی از ساحات شین‌ژیانگ گرما به ۴۵ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.