طالبان یک گروه یک‌پارچه نیست - ریکو

عکس: آرشیف

دیوید ریکو، تحلیلگر در انستیتیوت نیو لاینز برای استراتیژی و پالیسی در واشنگتن، می‌گوید که طالبان یک گروه یک‌پارچه نبوده و به گفتهٔ وی مفکوره‌های جناح‌های مختلف طالبان در مورد زنان، باعث اعمال فشارها و محدودیت‌های بیشتر بر زنان افغان شده است.

ریکو به صدای امریکا گفت: "من قویاً معتقد استم که طالبان یک گروه یک‌پارچه نیست و جناح‌های مختلف در داخل گروه طالبان با انگیزه‌های متفاوت وجود دارند. یکی از این جناح‌ها فکر می‌کند که زنان باید به‌ طور مشخص نقش محدود در زندگی عامه داشته باشند، آنان در اصل برای زنان هیچ سهم یا نقشی را در جامعه نمی‌خواهند".

به گفته آقای ریکو، نظریات این جناح تا حد زیادی به یک دیدگاه مشخص در فرهنگ پشتون‌ها در مورد زنان و دیدگاه مذهبی به تعبیر خودشان تعلق دارد. او گفت که طالبان بر ممنوعیت حق کار و تحصیل زنان ادامه خواهند داد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید یوناما: طالبان در ننگرهار مانع کار کارمندان زن ملل متحد شده اند

طالبان در گذشته هر نوع اختلاف و تفاوت دیدگاه بین رهبران این گروه را رد کرده و اصرار می‌ورزند که ممنوعیت بر کار و تعلیم زنان و دختران "موقتی" بوده و با فراهم شدن شرایط مناسب لغو خواهد شد.

ریکو که در حکومت پیشین افغانستان به صفت نمایندهٔ سیاسی در هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) کار کرده است،‌ ماموریت یوناما را در خصوص فراهم‌آوری امداد بشری در افغانستان مهم تلقی کرد اما گفت که یوناما به خاطر امنیت کارمندان خود، نمی‌تواند آشکار بر عملکرد طالبان انتقاد کند.

این مقام پیشین ملل متحد در افغانستان در این مصاحبه به پرسش‌های متعددی پاسخ ارایه کرده است که شرح کامل آن را در این ویدیو دنبال کرده می‌توانید.