مظاهرات حامیان فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها در کشورهای مختلف برگزار شد

در آستانهٔ نخستین سالگرد حملات گروه حماس بر اسراییل، شماری از مردم روز یکشنبه ششم اکتوبر (۱۵ میزان) در کشور‌های مختلف جهان تظاهراتی را هم به حمایت از مردم فلسطین و هم به طرفداری از اسراییل برگزار کردند.

مظاهرات و گردهمایی بیشتری نیز در جریان هفته برنامه‌ریزی شده‌ است و انتظار می‌رود که بیشتر این تظاهرات ‌روز دوشنبه، هم‌زمان با نخستین سالگرد حملات حماس بر جنوب اسراییل، برگزار شود.

مظاهرات و مراسم یادبود روز یکشنبه به دنبال گردهمایی‌های بزرگ در چندین کشور اروپایی راه‌اندازی شد. این مظاهرات در شهر‌های لندن، برلین، پاریس و روم برگزار شد. در عین حال،‌ مظاهرات گسترده‌ای در حمایت از فلسطین‌ها، از پاکستان گرفته تا مراکش راه‌اندازی شد.

در مظاهراتی که در برلین، پایتخت آلمان، برگزار شد،‌ صدها نفر در نزدیکی دروازه براندنبورگ با شعار ''برضد همه یهودی‌ستیزی'' تجمع کرده و پولیس مظاهره‌کنندگان را همراهی می‌کرد.

در شماری از مراسم، شماری از رهبران یهودی آهنگی زیر نام "شالوم'' یا صلح سرودند و شماری از مظاهره‌کنندگان شعار‌های "غزه را از از حماس آزاد کنید" سر دادند. این مظاهره‌کنندگان همچنین خواهان آزادی گروگان‌هایی شدند که هنوز هم در اسارت حماس در نوار غزه به سر می‌برند.

شماری از حامیان اسراییل در برلین، پایتخت آلمان، مظاهره کردند

هزاران نفر در پاریس، پایتخت فرانسه، در مراسم یادبود یهودیان گردهم آمدند، جایی که سخنرانان و هنرمندان به قربانیان حمله هفتم اکتوبر ادای احترام کردند. آنان همچنین حمایت خود را از کسانی که هنوز در اسارت حماس به سر می‌برند، ابراز کردند.

آیلت سامرانو، مادر جاناتان سامرانو، که پس از گلوله‌باری و اختطاف در هفتم اکتوبر در جشنواره سوپرنوا جان باخت، در یکی از این مظاهرات شرکت داشت. سامرانو گفت: "ما مردمی متحد استیم. ما با هم قوی استیم... هیچ دشمنی ما را شکست نخواهد داد. با این وحدت و قدرت، عزیزان [گروگان‌های اسراییلی] خود را به خانه بازخواهیم گرداند."

در لندن، پایتخت بریتانیا، هزاران نفر در مراسم یادبود مشابهی در پارک هاید گردهم جمع شدند. جمعیت شعار "آنها [گروگان‌ها] را به خانه بیاورید" سر دادند و پرچم‌های اسراییل را با چهره گروگا‌ن‌هایی که هنوز در اسارت حماس قرار دارند، به اهتزاز آوردند. کم‌ از کم هزار نفر در برازیلیا، پایتخت برازیل، به مظاهرات حامیان اسراییل پیوستند.


حمایت از مردم فلسطین

در عین حال، مردم در مظاهرات گسترده طرفدار فلسطین از پاکستان تا مراکش به جاده‌‌ها بر آمدند. در رباط، پایتخت مراکش، هزاران نفر در مقابل پارلمان آن کشور راهپیمایی کردند و از حکومت آن کشور خواستند تا توافق‌نامهٔ ۲۰۲۰ خود را که سبب عادی سازی روابط با اسراییل شد، لغو کند.

عبدالله مفتاح، شهروند مراکش، گفت که فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها اکنون با "استکبار اسراییل" مواجه اند. او افزود: "اسراییل به هیچ قانونی احترام نمی‌گذارد و جنگ تهاجمی را علیه آنها [فلسطینی‌ها] راه‌اندازی کرده است."

مظاهرات در رباط، پایتخت مراکش، یکی از بزرگترین اعتراضات در چند ماه اخیر بود. حکومت مراکش با آنکه بر ضد جنگ در غزه صحبت کرده،‌ روابط خود را با اسراییل حفظ کرده است.

شماری از حامیان فلسطینی‌ها و حزب‌الله در پایتخت مراکش

جماعت اسلامی، بزرگترین حزب سیاسی مذهبی پاکستان، در شهر کراچی یک راهپیمایی گسترده را برای حمایت از فلسطینی‌ها را راه‌اندازی کرد. حافظ نعیم الرحمان، رهبر این حزب، گفت که این اعتراض "برای بیدار کردن جهان است. ... این اعتراض برای این است که به ایالات متحده گفته شود که از تروریست‌ها حمایت می کند."

اوایل روز یکشنبه هزاران نفر در شهر ملبورن در آسترالیا به حمایت از فلسطینی‌ها و لبنان مظاهره کردند.

جماعت اسلامی، بزرگترین حزب سیاسی مذهبی پاکستان، روز یکشنبه به حمایت از فلسطینی‌ها و حزب‌الله لبنان برگزار کرد

سمنتا غزال گفت که از شهر سدنی به این مظاهره پیوسته است. او گفت "نمی‌توانم باور کنم که حکومت ما به یک ملت افراطی و خشن از مجازات معافیت داده و هیچ اقدامی نکرده است. ... ما به صورت زنده ناظر پخش خشونت هستیم و آنان هیچ کاری انجام نمی‌دهند."

حامیان اسراییل در شهر ملبورن همچنان پوستر‌‌هایی را با خود حمل می‌کردند که در آن تصاویر گروگان‌هایی بود که هنوز هم ناپدید‌اند و در اسارت حماس به سر می‌برند.

جرمی ونستاین، یکی از شرکت‌کنندگان این مظاهره گفت: "ما احساس می‌کنیم کاری انجام نداده‌ایم که سزاوار آن باشیم. ما فقط از برادران و خواهران خود حمایت می‌کنیم که در جنگی قرار دارند که خودشان آغاز نکردند."

افزایش هشدار‌های امنیتی

نیروهای امنیتی در چندین کشور نسبت به افزایش سطح تهدید در شهرهای بزرگ هشدار دادند. این هشدار‌ها در حالی داده شده که نگرانی وجود دارد که تشدید جنگ در شرق میانه می‌تواند "الهام بخش حملات تروریستی" تازه در اروپا باشد و یا اینکه برخی از اعتراضات ممکن است به خشونت تبدیل شود. دفتر وزیر داخلهٔ فرانسه اعلام کرد که او قرار بود شام یکشنبه یک نشست امنیتی ویژه را برای بررسی "تهدید تروریستی" برگزار کند.

جورجیا ملونی، صدراعظم ایتالیا، روز یکشنبه "همبستگی کامل" خود را با پولیس کشورش بیان کرد. اعلام همبستگی ملونی با پولیس آن کشور یک روز پس از آن صورت گرفت نیروهای امنیتی آن کشور برای متفرق کردن مظاهره کنندگان خشمگین در روم،‌ پایتخت آن کشور، از گاز اشک آور و موتر‌های آب‌پاش استفاده کردند.

ملونی درگیری میان مظاهره‌کنندگان طرفدار فلسطین و نیروهای امنیتی را به شدت محکوم کرد و گفت: "قابل تحمل نیست که ده ها افسر در جریان مظاهرات زخمی شوند."

رسانه‌های محلی گزارش دادند که در جریان مظاهرات روز شنبه در پایتخت ایتالیا، ۳۰ افسر پولیس و چهار مظاهره‌کنندهٔ حامی فلسطینی‌ها زخمی شدند.

در میدان مرکزی روم، معترضان به سمت پولیس سنگ و بوتل پرتاب کردند و پولیس با استفاده از ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور پاسخ داد.

پاپ فرانسس،‌ رهبر کاتولیک‌های جهان، هنگام دعا خوانی در واتیکان بار دیگر خواهان صلح در "همه جبهات" شد. او همچنین از مخاطبانش خواست که گروگان‌های زیادی را که هنوز در غزه در اسارت به سر می‌برند، فراموش نکنند و خواهان "آزادی فوری آنها" شد. پاپ همچنین روز دوشنبه قرار است در نخستین سالگرد حملهٔ حماس به جنوب اسراییل، خواهان دعاخوانی و یک روزه شود.

خطر تشدید جنگ در منطقه

در پی حملۀ جنگجویان حماس بر اسراییل در هفتم اکتوبر سال گذشته که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی منجر به کشته شدن کم و بیش ۱۲۰۰ نفر و گروگان گرفته شدن نزدیک به ۲۵۰ نفر شد، اسراییل به محو کامل گروه حماس تعهد کرده است. اعتقاد بر این است که نزدیک به ۱۰۰ گروگان اسراییلی هنوز هم در قید حماس قرار دارند به شمول ۷۰ نفر که هنوز زنده هستند.

اسراییل در واکنش به حملۀ حماس، در یک سال گذشته، نوار غزه را که حماس بر آن کنترول دارد به گونۀ پیهم آماج حملات هوایی و زمینی قرار داده است که به گفتۀ وزارت صحت غزه در این حملات تا اکنون بیش از ۴۱هزار فلسطینی کشته شده است. ملل متحد ضمن قابل اعتماد خواندن این ارقام، گفته است که اکثریت کشته شدگان زنان و کودکان اند. وزارت صحت غزه گفته است که بیش از ۵۰ درصد کشته شدگان را زنان و تشکیل می‌دهند.

پس از حملات هفتم اکتوبر سال گذشته،‌ اسراییل تقریباً همه روز با گروه حزب‌الله لبنان که از حمایت ایران برخوردار است، تبادل آتش کرده است. علاوه بر آن، شورشیان حوثی یمن، گروهی که نیابتی ایران پنداشته می‌شود، از اوسط ماه نومبر سال گذشته و در جریان جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه،‌ حملات خود را در بحیره سرخ آغاز کردند.

این شورشیان سیستم تجارت بین المللی را با حملات بر کشتی‌هایی که از تنگه باب المندب در جنوب بحیره سرخ عبور می‌کنند، مختل کرده اند. این شورشیان که از حمایت ایران برخوردار‌ اند، می‌گویند که در همبستگی با فلسطینی‌های غزه این حملات را انجام می‌دهند.

حملات حوثی‌ها سبب افزایش هزینه‌ بیمه برای کشتی‌هایی شده است که در مسیر تجارتی اصلی بحیره سرخ رفت و آمد می‌کنند.

بخشی از گزارش از خبرگزاری‌های اسوشیتد پرس و فرانس پرس گرفته شده است.