با وجود مخالفت امریکا، اسراییل عملیات زمینی 'هدفمند' را در لبنان آغاز کرد

حملات تهاجمی اسراییل در روز‌های اخیر صد‌ها کشته در لبنان برجا گذاشته است (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

با وجود تقاضای ایالات متحده برای جلوگیری از حملهٔ زمینی بر لبنان، اسراییل گفت که روز سه شنبه اول اکتوبر (۱۰ میزان) "عملیات زمینی هدفمند" را در آن کشور آغاز کرد.

عملیات زمینی اسراییل در واقع نشان می‌دهد که واشنگتن نتوانسته است مانع متحد نزدیک خود از حمله زمینی در لبنان شود. عملیات نظامی اسراییل بر لبنان، ترسی را به وجود آورده است که دامنهٔ جنگ در شرق میانه گسترده‌تر شود.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه گفت که مخالف عملیات زمینی اسراییل در لبنان است. این اظهارات بایدن در حالی صورت گرفته است که پس از کشته شدن حسن نصرالله، رهبر پیشین حزب‌الله لبنان، تنش‌ها میان اسراییل و حزب‌الله شدت گرفته است.

بایدن در پاسخ به سوالی که آیا از پلان اسراییل مبنی بر عملیات محدود زمینی در لبنان آگاهی دارد، گفت: "من از آنچه که ممکن است شما بدانید آگاه‌تر استم. اما تاکید کرد که آتش‌بس باید بر قرار شود."

چند ساعت پس از این اظهارات رییس جمهور امریکا،‌ متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده،‌ گفت که اسراییل به واشنگتن اطلاع داد که در حال انجام "عملیات محدود" است و زیرساختار‌های حزب‌الله را در نزدیکی سرحدات هدف قرار می‌دهد.

اردوی اسراییل نیز اوایل صبح سه‌شنبه به وقت محلی تایید کرد که عملیات زمینی را در روستا‌های جنوب لبنان راه اندازی کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانس پرس، هر زمانی که ایالات متحده خواهان آتش‌بس از طریق گفتگو می‌شود، بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، عملیات تهاجمی خود را تشدید می‌کند.

پس از آنکه ایالات متحده و فرانسه به صورت مشترک در حاشیهٔ اجلاس مجمع عمومی ملل متحد خواهان آتش‌بس میان اسراییل و حزب‌الله شدند، ، نتنیاهو از حملات هوایی جدید علیه تندروان حزب‌الله که از حمایت ایران برخوردار است، خبر داد.

برایان کاتولیس، کارشناس ارشد پالیسی خارجی ایالات متحده در انستیتیوت شرق میانه، می‌گوید که حکومت بایدن تا حد زیادی یکی از ناظران این رویدادها بوده است، حکومتی که به گفتهٔ او،‌ ابزار نظامی را در اختیار اسراییل قرار داده است، اما بارها توسط اقدامات خود غافلگیر شده است.

در همین حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، از همۀ جناح‌ها خواسته است تا از طریق دپلوماسی به درگیری‌ها رسیدگی کنند.

بلینکن گفت که اسراییل حق دارد در مقابل تهدیدات از خود دفاع کند، اما افزود: "سوال این نیست که آیا اسراییل حق دارد با تهدیدهای وجودی علیه امنیت خود و دشمنانی که با قصد نابودی اسراییل در سرحدات قرار دارند، مقابله کند؟ البته که دارد. اما سوال این است که بهترین راه برای دستیابی به اهداف آن چیست؟"

بلینکن روز دوشنبه حسن نصرالله را بار دیگر "تروریست بی رحم" خواند، اما ایالات متحده گفته است که برای هدف قرار دادن رهبر پیشین حزب‌الله نه با واشنگتن مشوره صورت گرفته و نه از پلان قبل از وقت این حمله اطلاع داشته است.

ایالات متحده در مورد اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس که به تاریخ ۳۱ جولای در تهران، پایتخت ایران، کشته شد، نیز اظهارات مشابه داشت. مقامات ایران و گروه حماس کشته شدن هنیه را به اسراییل نسبت داده‌اند، اما اسراییل تا حالا کشتن وی را نه تایید و نه رد کرده است.

برخی دپلومات‌ها می‌گویند حالا به نظر می‌رسد که اسراییل به طور آشکار در تلاش است از موقعیت کنونی خود بهره‌برداری کند،‌ زیرا این کشور نه تنها ضربات قابل ملاحظه را به حزب‌الله لبنان وارد کرده، بلکه گروه حماس را در نوار غزه نیز متزلزل کرده است.

با اینحال، واشنگتن هنوز هم امیدوار است تا درگیری‌ها در نوار غزه و لبنان از طریق دپلوماسی کاهش یابد.

بلینکن روز دوشنبه تاکید کرد که دپلوماسی بهترین و یگانه مسیر رسیدن به ثبات در شرق میانه می‌باشد. او گفت که واشنگتن سعی می‌کند تا تلاش‌ها به صورت فوری به سمت راه حل دپلوماتیک متمرکز شود‌.

یک روز پیش از این، ژان نویل بارو، وزیر خارجهٔ فرانسه، هنگام بازدید از لبنان و پس از ملاقات با نجیب میقاتی، صدراعظم آن کشور، گفت که پاریس در صدد توقف فوری حملات اسراییل در آن کشور است. بارو از اسراییل نیز خواست که از عملیات زمینی در لبنان جلوگیری کند، اما ظاهراً این تقاضا،‌ توجه اسراییل را جلب نکرد.

پس از حملات هفتم اکتوبر حماس بر جنوب اسراییل که عملیات تهاجمی اسراییل بر ضد حماس را در نوار غزه در پی‌ داشت، گروه حز‌ب‌الله به رهبری حسن نصرالله، تقریباً همه روزه با اسراییل تبادل آتش می‌کرد. حزب‌الله گفته است که به خاطر حمایت از حماس با اسراییل درگیر جنگ شده است.

پس از آنکه اسراییل تمرکز خود را از نوار غزه به لبنان معطوف کرد، تبادل آتش میان حزب‌الله و اسراییل تشدید یافت. حملات هوایی اسراییل از دوشنبه گذشته به اینسو سبب کشته شدن صد‌ها نفر در لبنان شده است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.