دپلومات‌ها تلاش می‌‌کنند سودان را ترک کنند

SUDAN-POLITICS-UNREST

نظامیان سودان روز شنبه ۲۲ اپریل (دوم ثور) گفتند در حال هماهنگی تلاش‌ها برای تخلیهٔ دپلومات‌های ایالات متحده، بریتانیا، چین و فرانسه از آن کشور با طیاره‌های نظامی اند، زیرا جنگ در خرطوم، پایتخت آن کشور، به شمول میدان هوایی عمدهٔ آن ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌ها، جنرال عبدالفتاح برهان، رهبر نظامی سودان، با رهبران کشورهای مختلف که خواهان تخلیهٔ مصوون شهروندان و دپلومات‌هایشان از سودان استند، صحبت کرده است.

درگیری‌ها میان رهبر نظامی سودان، عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع، پس از ماه‌ها تنش در مورد آیندهٔ‌ سیاسی و طرح ادغام نیروهای گروه واکنش حمایت سریع به اردوی ملی این کشور،‌ به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد. سازمان جهانی صحت گفته است که از آغاز این درگیری در خرطوم و اطراف آن، تا حالا بیش از ۴۰۰ نفر کشته و بیش از ۳۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

کشورهای خارجی تلاش کرده اند تا شهروندان و دپلومات‌های خود را از سودان تخلیه کنند، به نظر می‌رسد که روند تخلیه بی نهایت خطرناک است، زیرا درگیری‌های شدید میان اردو و شبه نظامیان خرطوم از جمله در مناطق رهایشی شدت گرفته است.

خبرگزاری اسوشیتید پرس گزارش داده است که وضعیت میدان هوایی بین المللی که در نزدیکی پایتخت سودان موقعیت دارد، زیر حملات شدید شبه نظامیان موسوم به واکنش سریع قرار گرفته است. این شبه نظامیان تلاش دارند تا کنترول میدان هوایی را به دست بگیرند. این وضعیت روند تخلیهٔ دپلومات‌ها را پیچیده‌تر ساخته است.

پس از آنکه حریم هوایی سودان مسدود شد، کشور‌های خارجی به شهروندان شان که در سودان به سر می‌برند، دستور داده اند تا زمانی که شرایط تخلیهٔ آنان مساعد شود به یک محل پناه ببرند.

جنرال برهان گفته است که شماری از دپلومات‌های عربستان سعودی از قبل قادر شده اند تا از طریق بندر سودان آن کشور را ترک کنند. این رهبر نظامی سودان همچنین گفته است که دپلومات‌های اردنی نیز از همین طریق تخلیه خواهند شد.

با آنکه روند تخلیهٔ دپلومات‌های خارجی از سودان با مشکل و پیچیدگی مواجه است، عربستان سعودی روز شنبه اعلام کرد که روند تخلیه شهروندان سعودی از سودان را آغاز کرده است، اما مقامات ریاض در مورد روند تخلیه توضیحی ندادند.

وزارت دفاع ایالات متحده در اوایل هفتهٔ گذشته گفت نیروهای امریکایی را در نزدیکی سودان مستقر می‌سازد تا در صورت ضرورت در انتقال کارمندان سفارت امریکا از خرطوم کمک کنند.

پنتاگون اعلام کرد که نیروها و تجهیزات اضافی خود را به یک پایگاه نیروی بحری در جیبوتی واقع در خلیج عدن منتقل می‌کند تا برای تخلیه احتمالی کارمندان سفارت امریکا از سودان آماده شود.

به تعقیب آن، ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که هیچ برنامهٔ هماهنگ شده‌ای با حکومت سودان ندارد تا کم و بیش ۱۶ هزار شهروندان ایالات متحده که در درگیری‌های سودان گیر مانده اند از آن کشور تخلیه شوند. امریکا از شهروندان خود که در سودان به سر می‌برند، خواسته است تا در محلی پناه ببرند.