مک‌کارتی: حکومت بایدن را در خصوص خروج از افغانستان پاسخگو قرار می‌دهم

کیوین مک‌کارتی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحدهٔ امریکا

کیوین مک‌کارتی، رییس جدید جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحدهٔ امریکا، از بررسی برخی کارکردها و سیاست‌های حکومت رییس جمهور جو بایدن، از جمله خروج قوای نظامی ایالات متحده از افغانستان خبر داده است.

پس از چهار روز اختلافات روی انتخاب رییس مجلس نمایندگان در کانگرس امریکا، مک‌کارتی در آخرین دقایق روز شنبه هفتم جنوری (۱۷ جدی) منحیث رییس مجلس نمایندگان انتخاب شد. او در نخستین بیانیهٔ خود پس از کسب این کرسی از تحقیقات در مورد پالیسی های ادارهٔ بایدن یاد کرد.

مک‌کارتی گفت: "ما باتلاق [ادارهٔ رییس جمهور بایدن] را پاسخگو قرار خواهیم داد. از خروج از افغانستان گرفته تا دنبال کردن منشای کروناویروس و استفادهٔ ابزاری از اداره تحقیقات فدرال."

دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) سال گذشته با نشر گزارشی گفت که خروج شتاب‌زدهٔ نیروهای امریکایی از افغانستان، بزرگترین عامل فروپاشی قوای مسلح پیشین افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان بود.

در گزارش ماه می سیگار آماده است، حکومت بایدن بر اساس توافقنامۀ امریکا و طالبان که توسط ادارهٔ دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ در دوحه امضا شد، نه تنها زمان برای خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان را تعیین کرد، بلکه حمایت از نیروهای افغان در میدان جنگ را نیز به طور قابل ملاحظه کاهش داد و این سبب شد که قوای افغان حمایت هوایی مورد نیاز خود را از دست دهد.

اقتدار شکنند

با آنکه مک‌کارتی گفته است که حکومت بایدن را به خاطر کارکردهای دو سال اخیر پاسخگو قرار خواهد داد، موقف خودش به عنوان رییس مجلس نمایندگان بسیار شکنند است.

رسیدن آقای مک‌کارتی در سمت ریاست مجلس نمایندگان، در مقابل مجموعه‌ای از امتیازات به مخالفان هم حزبی او بود. اکنون یک عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان در کانگرس هم می‌تواند خواستار برگزاری انتخابات داخلی برای برکناری مک‌کارتی شود.

اندی بار، نماینده جمهوری‌خواه مجلس، در مصاحبه‌ای با شبکهٔ ای بی سی، شدت تاثیرات این اقدام را کم اهمیت نشان داد. او گفت: "ما دوباره به دورهٔ پیش از ننسی پلوسی که از سال ۱۹۱۰ تطبیق شده بود، برمی گردیم. من فکر نمی‌کنم که اصلاً این موضوع باعث بی نظمی و هرج و مرج شود."

با اینحال، رییس جدید مجلس نمایندگان کانگرس امریکا باید راه‌هایی را برای مذاکره با حکومت بایدن در مورد مسایل دشواری مانند مهاجرت و کاهش مصارف پیدا کند.

جو بایدن ضمن ابراز تبریکی به مک‌کارتی،‌ابراز آمادگی کرده است که با قانونگذاران جمهوریخواه کار خواهد کرد.

جمهوری خواهان مجلس نمایندگان امریکا مشتاق تحقیق در مورد روابط تجارتی رییس جمهور و خانواده او استند.

حکیم جفری، رهبر قانونگذاران اقلیت دموکرات در مجلس، به شبکهٔ ان‌بی‌سی گفت امیدوار است بتواند زمینه‌های مشترک کاری با رییس جدید مجلس نمایندگان پیدا کند.

او گفت: "من مشتاقانه منتظر استم که بر اساس دستور کار جو بایدن دستاوردهای فوق العاده‌ای داشته باشم، و اگر کیوین مک‌کارتی مایل به یافتن زمینه مشترک در این بخش باشد، شرکای خوبی را در میان دموکرات های مجلس نمایندگان نیز خواهند یافت."

دیدگاه عامه

امریکایی ها در واشنگتن نظریات خود را در مورد چشم انداز جدید کانگرس امریکا با صدای امریکا شریک ساخته اند.

جیسون اروانتیس، طرفدار حزب دموکرات گفت: "به عنوان یک دموکرات، من زیاد از رهبری جدید هیجان زده نیستم، اما امیدوار استم که آنها بتوانند راهی برای حل برخی از مشکلاتی که کشور ما با آن مواجه است، پیدا کنند. به خصوص امیدوارم که آنها نباید در مورد بلند رفتن سطح بدهی از هیچ گونه ابزاری استفاده کنند."

استیف تایسون، طرفدار حزب جمهوریخواه گفت: "من تغییر زیاد بد و ناخوشایندی در سیاست خارجی امریکا نمی‌بینم، اگرچه فکر می‌کنم جمهوری‌خواهان از قدرت پول برای مهار کردن مهاجرت های غیرقانونی استفاده خواهند کرد."

موضوعات یاد شده، موارد حساسی هستند که می توانند به مذاکرات دشوار و خشن تبدیل شوند، زیرا جمهوری خواهان اکنون در جلسه جدید کانگرس، نسبت به دموکرات ها با یک برتری اندک در شمار قانونگذاران قرار دارند.