ملل متحد: در سه ماه گذشته حدود ۸۳هزار مهاجر افغان از ایران برگشته اند

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد با نشر آمار تازه گفته است که از آغاز سال روان میلادی تا اکنون، ۸۲هزار و ۹۰۰ مهاجر افغان از ایران به کشورشان برگشته اند.

بر اساس معلومات دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) ۴۳ درصد این عودت‌کنندگان را کودکان تشکیل می‌دهد.

مقایسه آمار برگشت‌کنندگان افغان از ایران در سه ماه ۲۰۲۴ با مدت مشابه سال گذشته بیانگر افزایش حدود ۲۰ درصدی است. سال گذشته میلادی از اول جنوری تا ختم مارچ، ۶۶هزار مهاجر افغان از ایران به کشورشان برگشته بودند.

در این حال، بر اساس ارقام روزانه وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان، از اول تا ختم ماه روان میلادی، حدود ۱۴هزار مهاجر افغان به گونه دواطلب و جبری از ایران به کشورشان برگشته اند.

به گفتۀ این وزارت، بخشی از این عودت‌کنندگان نیازمند شناسایی شده اند و برای دریافت کمک نقدی و غیرنقدی به سازمان بین‌المللی مهاجرت معرفی شده اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که ۳۲ درصد مهاجرین افغان دلیل مهاجرت به ایران را مسایل اقتصادی گفته اند.

بر اساس معلومات این سازمان، ۶۸ درصد مهاجرین افغان طی هفته‌های اخیر به گونۀ اجباری اخراج و ۳۲ درصد دواطلبانه به کشورشان برگشته اند.

این در حالی است که مقامات وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان پیش از این از ایران خواسته بودند که برای مدتی حضور مهاجرین افغان را در آن کشور تحمل کنند تا زمینه برگشت عزتمندانه آنان فراهم گردد.

بر اساس آمار کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، هم اکنون ۴.۵ میلیون مهاجر افغان در ایران به سر می‌برند و این رقم شامل کسانی نیز است که از سال ۲۰۲۱ به این طرف به آن کشور پناه برده اند.