ملل متحد: زلزلۀ هرات فاجعۀ بزرگ است و حالا زمان عمل است

مراسم خاکسپاری دسته جمعی قربانیان زلزله در هرات

روزا اوتنبایووا، نماینده ویژه منشی عمومی سازمان ملل متحد در افغانستان در جریان بازدید از روستاهای زلزله‌زده ولسوالی زنده‌جان ولایت هرات، زلزله روز شنبه را یک فاجعه بزرگ دانست و گفت که اکنون زمان اقدام است.

دفتر هیات معاونت ملل متحد برای افغانستان (یوناما) ناوقت دوشنبه نهم اکتوبر (۱۷ میزان) در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که سفر اضطراری اوتنبایووا در راس هیاتی به ولسوالی زنده‌جان ولایت هرات به منظور ارزیابی خسارات واردۀ زلزلۀ بوده است.

اوتنبایووا گفته است: "این زلزله باعث مرگ مردم و تخریب خانه‌های شان شد. سازمان‌های بشردوستانۀ ملل متحد از جملۀ نخستین امدادگرانی بودند که به مردم آسیب‌دیده کمک کردند".

روز شنبه زلزله‌ای با شدت ۶.۳ به مقیاس ریکتر ولایات هرات، بادغیس، فراه و هلمند را تکان داد. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، پس از اولین زلزله، حداقل هشت پس‌لرزه دیگر در هرات احساس شد. مقامات محلی همچنان گفتند که پس‌لرزۀ نهایی ظهر روز دوشنبه مرکز هرات و بخش‌های زیادی از این ولایت را تکان داد.

سازمان ملل متحد گفته است که ۱۱ روستا در ولسوالی زنده‌جان ولایت هرات به کلی ویران شده است.

جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان گفته است که هنوز هم "مردم تلاش می‌کنند که عزیزان شان را از زیر آوارها بیرون کنند".

مقامات حکومت طالبان آمار متفاوتی از کشته‌شدگان و زخمیان این زلزله بیان کرده اند، اما سایق روز دوشنبه نهم اکتوبر (۱۷ میزان) گفت که دوهزار و ۳۵ نفر کشته شده اند. به گفته سایق ارقام به خاطری دقیق نیست که هنوز هم عملیات جستجو ادامه دارد.

سازمان جهانی صحت تخمین می‌کند که ۱۱هزار عضو یک‌هزار و ۶۵۵ خانواده از این زلزله متضرر شده اند.

در همین حال موترهای حامل مواد غذایی، کمپل و سایر مواد ضروری برای کمک به زلزله‌زدگان به محل رسیده است.

کمک به زلزله‌زدگان

سفارت ترکیه در کابل روز دوشنبه در شبکه اجتماعی ایکس گفته است که در پی وقوع زلزله طیاره نیروی هوایی این کشور با تجهیزات صحی و مایحتاج اولیه وارد هرات شده است. سفارت ترکیه افزوده است که تیم‌های این کشور به زودی در عملیات امداد، جستجو و نجات در مناطق زلزله‌زده اشتراک خواهند کرد.

سفارت ایران در کابل در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است که حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر آن کشور در کابل در دیدار با روزا اوتنبایووا برای انتقال کمک به زلزله‌زدگان ولایت هرات از طریق ایران ابراز آمادگی کرده است.

قمی گفته است: "در این دیدار بر ضرورت تشکیل گروه تماس کشورهای همسایه افغانستان با حمایت سازمان ملل متحد تاکید شد".

پیش از این، وزیر خارجۀ ایران نیز برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان هرات آمادگی نشان داده بود.

انوارالحق کاکر، سرپرست صدرات پاکستان نیز در شبکۀ اجتماعی ایکس با ابراز همدردی با قربانیان زلزلۀ هرات گفته است که علاوه بر اعزام تیم‌های صحی به ولایت هرات به درخواست حکومت طالبان، خیمه و کمپل نیز به این ولایت فرستاده شده است.

آقای کاکر افزوده است که به اداره مدیریت حوادث طبیعی پاکستان نیز توصیه کرده است که کمک‌های بیشتری را برای زلزله‌زدگان ولایت هرات ارسال کند.

حکومت عربستان سعودی همچنین اعلام کرد که مرکز کمک‌های بشری و امور انسانی ملک سلمان ۹۷۷ تن مواد غذایی به ارزش دو میلیون دالر را به خانواده‌های زلزله‌زده در ولایت هرات در غرب افغانستان به هلال احمر افغانستان تحویل داده است.

ژاو شینگ، سفیر چین در کابل نیز گفته است که کشورش برای کمک به زلزله‌زدگان در افغانستان ۲۰۰هزار دالر امریکایی کمک کرده است.

انتقاد از روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان

کمیتۀ مدافعان حقوق بشر در اعلامیه‌ای روز دوشنبه نهم اکتوبر (۱۷ میزان) از روند کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان ولایت هرات توسط جامعه جهانی انتقاد کرده است.

این کمیته ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان زلزله هرات، گفته است که برای زلزله‌زدگان به موقع رسیدگی نشده و از جامعه جهانی خواست تا به زلزله‌زدگان کمک‌های اضطراری فراهم کند.

همچنان این کمیته از تاجران و سرمایه‌گذاران افغان خواسته است که زلزله‌زدگان را یاری رسانند.

در اعلامیۀ این کمیته همچنان آمده است: "از موسسات بین‌المللی و بشردوستانه، افغان‌های مقیم خارج نیز می‌خواهیم تا در امر کمک‌رسانی برای زلزله‌زدگان این حادثه بشتابند و در این شرایط کنار مردم هرات باشند".

این کمیته با اشاره بر اینکه مردم با کمترین امکانات برای نجات عزیزان شان از زیر آوار در تقلا استند، گفته است که عدم دسترسی به امکانات در محل سبب جان باختن بیشتر گیرماندگان زیر آوار خواهد شد.