اتحادیهٔ اروپا: خلای مالی امریکا در حمایت از اوکراین را نمی‌توان پر کرد

سران کشورهای اروپای روز پنجشنبه پنجم اکتوبر (۱۳ میزان) در نشست "جامعه سیاسی اروپا" بر حمایت خود از اوکراین تاکید کرده، اما هشدار دادند که نمی‌توانند به طور کامل خلای مالی را که ایالات متحده ایجاد کرده است، پر کند.

نگرانی‌ها در مورد حمایت ایالات متحده از اوکراین پس از آن شعله‌ور شد که کانگرس امریکا به روز شنبه بودجهٔ موقت را به خاطر ادامهٔ فعالیت ادارات دولتی تصویب کرد، اما پول پیشنهاد شده برای اوکراین شامل این بودجه نبود.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا گفته که نگران وضعیت است، اما به ادامهٔ فراهم‌آوری کمک به اوکراین مصمم است و اجازه نخواهد داد که حمایت از کیف مختل شود.

جوسیپ بوریل، مسوول پالیسی خارجی اتحادیه اروپا در آغاز نشست در اسپانیا گفت: "آیا اروپا می‌تواند شکاف ایجاد شده توسط ایالات متحده را پر کند؟ خوب، قطعا اروپا نمی تواند جایگزین ایالات متحده شود."

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین که برای شرکت در این نشست به اسپانیا سفر کرده در سخنرانی خود در باره "طوفان‌های سیاسی" واشنگتن ابراز نگرانی کرد اما گفت که مطمین است که از حمایت دو حزبی ایالات متحده برای ادامه کمک برخوردار است.

او گفت: "امریکا به ما کمک کرد، به اروپا کمک کرد تا زنده بماند. و اکنون برای اروپا مهم است که بادبان ها را از باد پنهان نکند تا منتظر طوفان باشند."

رییس جمهور اوکراین همچنان در سخنرانی خود در این نشست گفت: "اگرچه ممکن است درباره مسایل اروپا دیدگاه‌های خود و گهگاهی اختلاف‌نظر داشته باشیم، اما همه ما اروپا هستیم."

به گفتهٔ زیلینسکی، تهدیدها و زیاده‌خواهی روسیه به اوکراین ختم نمی‌شود و در آیندهٔ نزدیک گریبانگیر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌ویژه در منطقه بالتیک خواهد شد.

رییس جمهور اوکراین یادآور شد که به لطف کشورش، سربازان اروپایی در جبهه جنگ با سربازان پوتین نیستند و تنها راه جلوگیری از زیاده‌خواهی‌های پوتین شکست دادن او در اوکراین است.

پس از تهاجم نظامی روسیه،‌ کشور‌های غربی به خصوص ایالات متحده به ارزش ده‌ها میلیارد دالر کمک‌های نظامی و غیر نظامی برای اوکراین فراهم کرده اند تا این کشور بتواند در مقابل تهاجم نظامی روسیه از خود دفاع کند.

ایالات متحده تاکنون ۴۳ میلیارد دالر کمک نظامی به اوکراین متعهد شده در حالی کانگرس امریکا ۱۱۳ میلیارد دالر کمک از جمله مساعدت‌های بشردوستانه را برای این کشور تصویب کرده است.

اما کانگرس امریکا بسته جدید ۲۴ میلیارد دالری را که از سوی قصر سفید به کانگرس پیشنهاد شده بود تاکنون تصویب نکرده و بودجه موقت ۴۵ روز نیز حاوی کمک‌ها به اوکراین نمی‌باشد.

بوریل گفت که این نتیجه "مطمئناً انتظار نمی‌رفت - و قطعاً خبر خوبی نیست". او افزود که اتحادیهٔ اروپا امیداور است که این "موضع قطعی ایالات متحده نباشد".

او گفت: "اوکراین به حمایت اتحادیه اروپا و همچنین حمایت ایالات متحده نیاز دارد."

حفظ کمک اروپا به اوکراین در نشست سران جامعه سیاسی اروپا در گرانادا، اسپانیا که رهبران تقریباً همه کشورهای قاره اروپا با استثنای روسیه را گرد هم آورده است، موضوع مطرح بود.

مایا سندو، رییس جمهور مولداوی گفت: "من معتقدم که همه رهبران خطرات عدم حمایت کامل از اوکراین را درک می‌کنند."

اما خاویر بتیل، صدراعظم لوکزامبورگ، مانند بوریل تاکید کرد که "ما نمی‌توانیم" کمبود کمک‌های ایالات متحده به اوکراین را جبران کنیم.

او گفت: "این امکان پذیر نیست، اما ما باید تا آنجا که می توانیم به حمایت خود ادامه دهیم."

اورسلا فون در لاین، رییس کمیسیون اتحادیهٔ اروپا قطع کمک مالی ایالات متحده به اوکراین را صرفاً به عنوان یک مسله "زمان" توصیف کرد و تاکید کرد که کار برای تامین نیمی از کمک‌های وعده شدهٔ اتحادیه اروپا به اوکراین – ۵۰ میلیارد یورو – ادامه دارد.

علاوه بر چانه‌زنی‌ها در کانگرس امریکا، اظهارات رییس جمهور تازه منتخب سلواکیا که عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) است، نیز نگرانی ها در مورد ادامهٔ حمایت غرب از اوکراین را برانگیخته است. رهبر این کشور در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش گفته بود که حتا یک مرمی هم به اوکراین فراهم نخواهد کرد.

در همین حال مقامات اوکراینی روز پنجشنبه گفتند که حمله روسیه به یک فروشگاه مواد غذایی در منطقه شرقی خارکیف کم از کم ۴۹ کشته برجا گذاشته است.

زیلینسکی در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی گفت: "جنایت وحشیانه روسیه با هدف قرار دادن یک فروشگاه مواد غذایی معمولی با میزایل، یک حمله تروریستی کاملاً عمدی است."