بوریل: اسراییل نمی‌تواند جلو ایجاد یک دولت فلسطینی را بگیرد 

جوسیپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیۀ اروپا

جوسیپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیۀ اروپا، امروز سه شنبه ۲۳ جنوری (سوم دلو) گفت که پس از جنگ در غزه،‌نمی‌توان به اسراییل اجازده داد یک‌جانبه جلو ایجاد یک دولت فلسطینی را بگیرد و آنرا ''ویتو'' کند.

بوریل در بروکسل به خبرنگاران گفت: "ملل متحد چند بار حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را توسط خود شان، به رسمیت شناخته و می‌شناسد. هیچ کس نمی‌تواند آنرا ویتو کند."

این در حالی است که روز گذشته بوریل مذاکرات میان وزیران خارجۀ ۲۷ کشور عضو اتحادیۀ اروپا و دپلومات‌های اسراییلی، مقامات فلسطینی و کشورهای عمده عرب را رهبری کرد.

این دپلومات اروپایی نقشۀ راه را که مشتمل بر یک نشست بین‌المللی پیرامون ایجاد دو دولت - اسراییل و فلسطین - است ارایه کرده و گفته است که "صلح باید بر اسراییل تحمیل شود".

او روز دوشنبه پیش از نشست بروکسل گفت که به گونه‌ای که اسراییل جنگ‌اش را علیه حماس در غزه انجام می‌دهد "بذر نفرت برای نسل‌ها است."

بوریل گفت: "ما به خاطر داریم که حماس چه است؛ حماس چه انجام داده است و ما قطعاً آنرا رد و تقبیح می‌کنیم. اما صلح و ثبات نمی‌تواند تنها با ابزار نظامی و تنها با استفاده این چنینی از ابزار نظامی تامین شود."

سامح شکری، وزیر خارجۀ مصر، پس از نشست با وزیران خارجۀ اروپا گفت که روی نیاز حل تنش‌ها بر اساس ایجاد دو دولت فلسطینی و اسراییلی، اجماع بین‌المللی وجود دارد.

شکری افزود: "زمان آن فرا رسیده که این (راه حل) تطبیق شود و جامعۀ بین‌المللی ابزار، منابع و میکانیزم را برای انجام آن در اختیار دارد."

این در حالی است که بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، گفته است که با ایجاد دولت فلسطینی مخالف است، موقفی که ایالات متحده و ملل متحد آنرا تقبیح کردند.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کردند و به گفتۀ مقامات اسراییلی ۱۱۴۰نفر، عمدتاً غیرنظامیان، را کشتند.

مقامات صحی در غزه گفته اند که در پی حملات انتقامجویانۀ اسراییل تا اکنون ۲۵۴۹۰ نفر کشته شده اند که حدود ۷۰ در صد آنان زنان و کودکان بوده اند.