بورل: تخریب بند آب کاخوفکا کار روسیه است

عکس- آرشیف

جوزپ بورل، مسوول پالیسی خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه نهم جون (۱۹ جوزا) گفت که همه شواهد نشان می‌دهد که روسیه در تخریب بند آب کاخوفکا دست داشته است.

پس از ویران شدن بند آب کاخوفکا در ساحهٔ اشغال شدهٔ اوکراین که زیر ادارهٔ روسیه است، مسکو و اوکراین بار ملامت این رویداد را به دوش هم‌دیگر انداخته اند.

بورل به تلویزیون دولتی اسپانیا گفت: "بند آب بمباران نشده است. با مواد منفجرهٔ جاسازی شده در ساحهٔ که توربین‌ها موقعیت دارند، تخریب شده است. این منطقه تحت کنترول روسیه است."

او افزود: "من آنجا نبودم تا بدانم چه کسی این کار را انجام داده است. اما تمام چیزها نشان می‌دهد که اگر این حادثه در منطقه تحت کنترول روسیه انجام شده، دشوار است باور کنیم که شخص دیگری این کار را انجام داده باشد."

مسوول پالیسی خارجی اتحادیه اروپا گفت: "در هر صورت، عواقب آن برای اوکراین وحشتناک است، از نظر بشری برای آوارگان، و از نظر محیط زیست، زیرا تخریب (بند آب) باعث یک فاجعه زیست محیطی خواهد شد."

بند آب کاخوفکا روز سه شنبه تخریب شد و هزاران نفر را مجبور به ترک خانه‌های شان کرد و ده‌ها روستا و شهرها را زیر آب کرد.

ولادیمیر سالدو، مسوول ارشد اداری منطقهٔ خرسون منصوب شده توسط مسکو در تلگرام گفت: "متاسفانه تلفاتی وجود دارد... تعداد آنها به هشت نفر رسیده است." او افزود که سیلاب ناشی از تخریب بند آب ۲۲۲۷۳ خانه را در ۱۷ شهرک زیر آب کرده و آبخیزی تا ده روز دیگر ادامه خواهد داشت.

ایگور کلیمنکو، وزیر داخلهٔ اوکراین نیز روز جمعه در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت که از اثر سیلاب دست کم پنج نفر کشته و ۱۳ نفر مفقود شده اند.

مقامات اوکراین اعلام کرده اند که بیش از ۱۷ هزار نفر از مناطقی در امتداد دریای دنیپرو تخلیه شده اند و حدود ۴۰ شهر و روستا در مناطق تحت کنترول اوکراین زیر آب شده است.

خسارمند شدن بند آب کاخوفکا، افزون بر نگرانی از زیر آب شدن هزاران منزل، ترس از مصوونیت دستگاه تولید انرژی هسته‌ای زاپوریژیا را نیز ایجاد کرده است. این بند بالای دریای نیپرو واقع شده و آب این دریا به مخزن‌هایی سرازیر می‌شود که از آن برای سرد نگهداشتن دستگاه تولید برق هسته‌ای زاپوریژیا استفاده می‌شود.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز چهار شنبه هفتم جون (۱۷ جوزا) در تماس با همتایان روسی و اوکراینی خود خواستار تشکیل یک کمیسیون بین‌المللی برای بررسی تخریب بند آب کاخوفکا شد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید ترکیه خواستار تحقیقات بین‌المللی در مورد تخریب بند آب کاخوفکا شد

اردوغان پس از تماس تلیفونی با ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین گفت: "کمیسیون می‌تواند با مشارکت کارشناسان طرف‌های درگیر، سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی از جمله ترکیه برای تحقیقات دقیق دربارۀ انفجار تشکیل شود."

او در تماس جداگانه با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز همین پیشنهاد را مطرح کرد و گفت که ترکیه آمادهٔ انجام وظیفهٔ خود است. اردوغان در تماس با پوتین گفت: "تحقیقات جامع باید به گونه‌ای در مورد انفجار در بند آب کاخوفکا انجام شود که جایی برای سوظن باقی نماند."