ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر ملل متحد در افغانستان تمدید شد

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژهٔ ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ماموریت ریچارد بنیت را به عنوان گزارشگر ویژه این سازمان در امور حقوق بشر در افغانستان برای یک سال دیگر تمدید کرد.

هیدر بار، مسوول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر روز چهارشنبه ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) در شبکه ایکس نگاشته است که به تازگی قطعنامهٔ جدیدی در مورد افغانستان تصویب شد که شامل تمدید ماموریت ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه می‌باشد.

آقای بنیت نیز در شبکه ایکس از این تصمیم شورای حقوق بشر ملل متحد قدردانی کرده و نگاشته است: "این افتخار است که در این ماموریت خدمت کنم و به گونهٔ مستقل و بی‌طرفانه برای گزارش‌دهی و بهبود ارتقا و حفاظت از حقوق بشر تلاش کنم."

خانم بار نگاشته که شورای حقوق بشر از گزارشگر ویژه خواسته است تا گزارشی را در مورد "پدیده سیستم نهادینه شدهٔ تبعیض، جداسازی، بی‌حرمتی به کرامت انسانی و طرد زنان و دختران" الی ماه جون سال آینده ترتیب کند.

در قطعنامه از ریچارد بنیت خواسته شده که براساس گزارش ارایه شده‌اش به شورای حقوق بشر در ۵۴مین نشست آن و در هماهنگی با سایر افراد و نهاد‌های مرتبط از جمله گروه کاری ملل متحد در امور تبعیض علیه زنان و دختران گزارشی را در مورد کرامت انسانی و محرومیت زنان و دختران افغان تهیه و به شورای حقوق بشر ملل متحد ارایه کند.

ریچارد بنیت در سخنرانی خود در پنجاه‌وچهارمین نشست شورای حقوق بشر که در اواسط ماه گذشته برگزار شده بود طالبان را به نقض حقوق بشر علیه زنان و دختران در افغانستان متهم کرد و از این گروه خواست تا سیاست‌های خشن خود را علیه زنان و دختران تغییر دهد.

او گفت که در دو سال متوالی از نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان توسط طالبان گزارش شده و اخیراً این گزارش‌ها افزایش یافته است.

بنیت گفته بود که در دیدارهای اخیر که با برخی از افغان ها داشته، آنها چنین احساس می کنند که جامعهٔ جهانی به آنان خیانت کرده است.

بنیت گفت:‌ "پس از دو سال، سوالی که بسیاری از مردم، به خصوص افغان هایی که مخالف وضعیت کنونی اند، مطرح می کنند، این نیست که وضعیت چگونه است، بلکه این است که چه باید کرد تا وضعیت معکوس شود. آنان از دیر زمان خواستار اقدامات فراتر از محکوم کردن وضعیت روبه وخامت اند و از جامعهٔ جهانی می خواهند که برای دستیابی به نتایج ملموس، متحد شود."

شورای حقوق بشر ملل متحد، در ماه اپریل ۲۰۲۲، پس از نگرانی‌ها از نقض گستردۀ حقوق بشر در افغانستان، ریچارد بنیت را به عنوان گزارشگر ویژه برای این کشور گماشت.

ماموریت گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد در افغانستان در حالی تمدید شده است که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، گزارش‌های متعددی از نقض جدی حقوق بشر در افغانستان نشر شده، هرچند طالبان این گزارش‌ها را رد کرده اند.

در بیش از دو سال گذشته که طالبان بار دیگر به قدرت رسیده اند، برعلاوۀ منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر زنان و دختران در افغانستان اعمال کرده اند.

منع تحصیل زنان و دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی، منع کار در ادارات دولتی به جز چند سکتور معدود، کار در موسسات غیرحکومتی داخلی و خارجی به شمول دفاتر ملل متحد، منع رفتن به حمام، پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها و بستن آرایشگاه‌ها بخشی از این محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران افغان اند.