لینک های دسترسی

Breaking News

بنیت خواستار تغییر سیاست‌های خشن طالبان علیه زنان و دختران افغان شد


نماینده ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان بار دیگر از طالبان خواست تا سیاست‌های "خشن و نکبت‌بار" خود را در برابر زنان و دختران افغان تغییر دهند.

ریچارد بنیت روز دوشنبه ۱۱ سپتمبر (۲۰ سنبله) در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: "از طالبان می‌خواهم که در سیاست‌های خشن و زن‌ستیزانه خود تجدید نظر کنند و به زنان اجازه دهند در موسسات غیردولتی و دفاتر سازمان ملل متحد به شمول ارایه خدمات مهم، کار کنند".

پنجاه‌وچهارمین نشست سه روزه حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه در ژنیو پایتخت سویس با سخنرانی به راواسلاو بالک، سفیر جمهوری چک افتتاح شد.

ریچارد بنیت در سخنرانی خود طالبان را به نقض حقوق بشر علیه زنان و دختران در افغانستان متهم کرد و از این گروه خواست تا سیاست‌های خشن خود را علیه زنان و دختران تغییر دهد. او گفت که در دو سال متوالی از نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان توسط طالبان گزارش شده و اخیراً این گزارش‌ها افزایش یافته است.

فرشته عباسی، پژوهشگر دیدبان حقوق بشر در سخنرانی خود در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که طالبان به طور مداوم آزادی تردد، آموزش، تحصیل و کار زنان و دختران را نقض کرده و در تمام عرصه‌های زندگی آنان را به حاشیه رانده اند.

عباسی گفت که طالبان مرتکب نقض گسترده و سیستماتیک حقوق زنان و دختران افغان از همه اقشار شده اند. به باور او برخی از اقدامات طالبان علیه زنان و دختران "جنایات بشری" است.

پژوهشگر دیدبان حقوق بشر گفت: "زنان معترض به نقض حقوق زنان، خودسرانه بازداشت و شکنجه شده اند. دیدبان حقوق بشر معتقد است که این تخلفات باعث افزایش سطح آزار و اذیت جنسیتی و جنایات علیه بشریت می‌شود."

عباسی همچنان گفت که طالبان با بازداشت و شکنجه خبرنگاران به فعالیت‌های رسانه‌ها آسیب جدی وارد کرده و رسانه‌ها را از بین برده اند.

او به موضوع بازداشت‌های خودسرانه و اعدام‌های بدون محاکمۀ کارمندان ملکی و نظامی حکومت پیشین در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت که افغانستان با بدترین بحران بشردوستانه در جهان مواجه است به همین دلیل از هر سه نفر دو نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز فوری دارند.

فرشته عباسی طالبان را مسوول این وضعیت وخیم انسانی دانست و گفت: "شورای حقوق بشر باید برای پایان‌دادن به مصوونیت طولانی مدت جنایات جدی علیه بشریت در سطح بین‌المللی تلاش بیشتری انجام دهد. کار گزارشگر ویژه این شورا همچنان یک نیاز مبرم است، ماموریت او باید تمدید شود و منابع کافی برایش فراهم شود".

ریچارد بنیت در اپریل ۲۰۲۲ توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به عنوان گزارشگر ویژه در امور افغانستان منصوب شد و قرار است که در نشست جاری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، شرکت کنندگان دربارهٔ تمدید ماموریت بنیت تصمیم‌ بگیرند.

همچنان فرشته عباسی از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواست تا میکانیزم مستقل و بی‌طرف برای ادامه روند پاسخگویی در قبال تمامی جنایات بین‌المللی ارتکاب یافته توسط تمامی گروه‌های درگیر ایجاد کند. عباسی بر لزوم تلاش بیشتر برای حمایت از حقوق زنان و دختران افغان تاکید کرد.

قرار است که بحث‌های بیشتر در مورد وضعیت بشری در افغانستان در روز دوم و سوم پنجاه‌وچهارمین نشست شورای حقوق بشر ادامه یابد.

همچنین قرار است که شاگردان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان که در حال حاضر در خارج از کشور به سر می‌برند، در حاشیه نشست‌های شورا چند آهنگ اجرا کنند. پروانه ابراهیم‌خیل از حامیان حقوق زنان و دختران افغان نیز قرار است در این مراسم سخنرانی کند.

گروه

XS
SM
MD
LG