ملل متحد: از هر چهار افغان سه نفر آن به زراعت وابسته اند

ادارۀ غذا و زراعت سازمان ملل متحد گفته است که۸۰ درصد خانواده‌ها برای تامین غذا و درآمد به زراعت وابسته استند و فراهم‌کردن حمایت‌های بشردوستانه برای امرار معاش برای آنان اهمیت فزاینده‌ای دارد.

ادارۀ غذا و زراعت سازمان ملل متحد می‌گوید که در حال حاضر، از هر چهار نفر در افغانستان، سه تن آنان برای بقا به زراعت وابسته اند.

این ادارۀ ملل متحد ناوقت روز یکشنبه ۲۰ اکتوبر (۲۹ میزان) با نشر پیام های در شبکۀ اجتماعی ایکس گفت که از آغاز سال جاری میلادی تا کنون، برای ۵۵هزار ۷۵۰ خانواده بسته‌های حفاظتی مواشی فراهم کرده و از حیوانات آنان محافظت کرده است.

به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد با ادامۀ کمک‌ها به دهقانان و دام‌داران در بخش‌های این کشور، خواسته است تا امنیت غذایی را برای زندگی بهتر به آنان تضمین کند.

ملل متحد اخیراً در گزارشی در مورد نیاز روزافزون به مواد غذایی در افغانستان گفت است که از هر پنج نفر در این کشور دو نفر به دلیل تغییرات ناگهانی اقلیمی، سیاسی و اقتصادی از امنیت غذایی برخوردار نیستند.

ادارۀ غذا و زراعت سازمان ملل متحد به تاریخ ۲۴ جولای (دوم اسد) گفت که خشکسالی شدید و گسترده و زمستان سخت زندگی دهقانان را تحت تاثیر قرار داده و هزینه محصولات را افزایش داده است.

به گفتۀ این نهاد ۸۰ درصد خانواده‌ها برای تامین غذا و درآمد به زراعت وابسته استند و فراهم‌کردن حمایت‌های بشردوستانه برای امرار معاش برای آنان اهمیت فزاینده‌ای دارد.

همچنان ادارۀ غذا و زراعت سازمان ملل متحد از ایجاد شغل و فرصت‌های کاری کوتاه مدت برای ده‌ها هزار نفر در بخش‌های افغانستان خبر داده است.

این ادارۀ ملل متحد گفته است که از آغاز سال گذشته میلادی تا کنون، برای ۲۷۲ هزار و ۶۰۰ نفر در این کشور زمینه کارهای کوتاه‌ مدت فراهم کرده است.

به گفتۀ این نهاد، این کارگران افغان در پروژه‌های تحت نام "پول نقد در بدل کار" استخدام شده و آنان از این فرصت کاری استفاده کرده‌ اند.

بر بنیاد معلومات ملل متحد، بیشتر این پروژه‌ها که در بخش زراعت به ویژه بهبود سیستم آبیاری و حفاظت از زمین‌های زراعتی راه‌اندازی شده، برای خانواده‌ها در تامین غذا کمک کرده است.

ملل متحد در حالی از تلاش‌ها برای بهبود سیستم آبیاری و حفاظت از زمین‌های زراعتی خبر داده که بارندگی‌های شدید در ماه‌های اخیر حاصلات زراعتی را در مناطق شمالی، شمال شرقی و غربی افغانستان آسیب رسانده است.

بر اساس گزارش‌ها، سیلاب‌های ناشی از بارندگی‌های اخیر، تنها بیش از ده‌هزار هکتار زمین زراعتی را در مناطق شرقی و جنوب شرقی این کشور متاثر کرده است.

ملل متحد گفته است که در سال ۲۰۲۴، بیش از نصف جمعیت افغانستان به نحوی به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت.