لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: امسال حاصلات گندم در افغانستان ۱۳ درصد افزایش خواهد یافت


وزارت زراعت حکومت طالبان گفته است که امسال حاصلات گندم نسبت به سال گذشته، پنج میلیون تن بیشتر خواهد بود.
وزارت زراعت حکومت طالبان گفته است که امسال حاصلات گندم نسبت به سال گذشته، پنج میلیون تن بیشتر خواهد بود.

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری حکومت طالبان می‌گوید که امسال در ۲.۱۴ میلیون هکتار زمین در افغانستان گندم کشت بود که به دلیل باران‌های بهاری حاصلات گندم در مقایسه با سال گذشته ۱۳ درصد افزایش خواهد یافت.

مصباح‌الدین مستعین، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، در مصاحبه با تلویزیون ملی تحت مدیریت طالبان گفته است که اگرچه روند برداشت گندم هنوز ادامه دارد، اما این وزارت در سال ۱۴۰۳ خورشیدی برداشت پنج میلیون تن گندم در افغانستان را تخمین زده است.

به گفتۀ مستعین، در مجموع حاصلات گندم نسبت به سال گذشته، پنج میلیون تن بیشتر خواهد بود.

اداره ملی احصاییه و معلومات حکومت طالبان سال گذشته گفته بود که ۴.۳ میلیون متریک تن گندم از کشت‌زارهای للمی و آبی برداشت شد.

بر اساس یافته‌های این اداره، سال گذشته در مجموع ۲.۰۲ میلیون هکتار زمین گندم کشت شد که از این میان ۱.۳۴ میلیون هکتار آن آبی و ۶۸۰ هزار هکتار دیگر آن للمی بود.

شبکه سیستم‌های هشدار اولیه قحطی با نشر گزارشی زیر نام "چشم‌انداز امنیت غذایی افغانستان جون ۲۰۲۴ تا جنوری ۲۰۲۵" گفته است که برداشت گندم دسترسی به غذا را در افغانستان به ویژه در مناطق روستایی این کشور بهبود می‌بخشد.

سازمان ملل متحد گفته است که افغانستان در میان شش کشور جهان قرار دارد که با اثرات شدید تغییرات اقلیمی مواجه است. به گفتۀ این سازمان خشکسالی مداوم سه سال اخیر در این کشور خسارات زیادی به بخش زراعت وارد کرده است.

با این حال، ممنوعیت کشت کوکنار از سوی طالبان در اپریل ۲۰۲۲ نیز باعث شد تا دهقانان به کشت گندم روی بیاورند.

بر اساس گزارش نهادهای بین‌المللی، دهقانان در بسیاری از ولایات جنوبی افغانستان که قبلاً کوکنار کشت می‌کردند، اکنون گندم و پنبه می‌کارند.

افغانستان سالانه تا حدود هفت میلیون متریک تن گندم نیاز دارد، اما بین ۶۰ تا ۷۰ درصد آن در داخل تولید می‌شود و متباقی آن را از سایر کشورها وارد می‌کند.

علاوه بر این، برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد نیز سالانه میلیون‌ها تن غذا را از طریق توزیع کمک‌های بشردوستانه برای تامین نیازهای غذایی افغان‌ها به خانواده‌های فقیر افغانستان توزیع می‌کند.

با این حال، ضیاالدین صافی، سخنگوی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد گفته است که امسال برخی برنامه‌های این نهاد در افغانستان با کمبود بودجه مواجه است.

این اداره گفته است که برای اجرای برنامه توزیع مواد غذایی تا شش ماه آینده به ۶۰۰ میلیون دالر نیاز فوری دارد.

این در حالی است که اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گفته است که کمبود بودجه سبب شده است تا کمک‌های غذایی برای ۵.۲ میلیون نیازمند در افغانستان قطع شود.

گروه

XS
SM
MD
LG