ملل متحد: در سه ماه آینده ۱۵.۸ میلیون افغان گرسنگی حاد را تجربه خواهند کرد – گزارش

اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد می‌گوید که باوجود کاهش آمار افغان‌های که با گرسنگی حاد مواجه اند، تا ماه مارچ سال آینده میلادی ۱۵.۸ میلیون افغان این چالش را تجربه خواهند کرد.

اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) ناوقت شنبه ۳۰ دسمبر (نهم جدی) با نشر گزارشی گفت که از آغاز سال روان میلادی تا کنون، افغانستان ۵۳ میلیون دالر از صندوق مرکزی واکنش اضطراری ملل متحد و ۱۳۵ میلیون دالر نیز از صندوق بشردوستانهٔ افغانستان (AHF) برای حمایت و فعال کردن اقدامات بشری، به شمول کمک به مردم آسیب دیده از حوادث طبیعی و بحران‌های ناگهانی، دریافت کرده است.

بر اساس گزارش اوچا با این کمک‌های مالی در بخش‌های سرپناه، غذا، بهداشت، آب، حفظ الصحه و سوتغذیه هزینه شده است.

در گزارش آمده است که با این کمک‌های مالی چشم‌انداز مصوونیت غذایی اندکی بهبود یافته است و تعداد افرادی که پیش‌بینی می‌شد بین نومبر ۲۰۲۳ و مارچ ۲۰۲۴ گرسنگی حاد را تجربه کنند از ۱۸.۳ میلیون به ۱۵.۸ میلیون کاهش یافته است.

اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد همچنان گفته است که تعداد افرادی که در شرایط اضطراری ناامنی غذایی قرار دارند نیز کاهش یافته و از ۵.۱ میلیون به ۳.۵ میلیون نفر رسیده است.

اوچا با اشاره به کمک‌های مالی این دو صندوق گفته است: "این امر حیاتی بود، زیرا به خانواده‌های افغانی که در سرپناه‌های نامرغوب و نامناسب زندگی می‌کردند کمک کرد و خطرات بیماری‌های ساری از جمله عفونت‌های حاد تنفسی را کاهش داد."

همچنان از کمک‌های صندوق مرکزی واکنش اضطراری ملل متحد و صندوق بشردوستانۀ افغانستان برای رسیدگی به عودت‌کنندگان افغان در گذرگاه‌های مرزی و زلزله‌زدگان ولایت هرات نیز هزینه شده است.

بر اساس گزارش اوچا از این کمک‌ها در بخش‌های ثبت نام، خدمات بهداشتی، توزیع کمک، حمایت از خانواده‌ها، کودکان، حمایت روانی اجتماعی و کمک‌های حقوقی که برای عودت‌کنندگان حیاتی است و ادغام عودت‌کنندگان استفاده شده است.

این در حالی است که ملل متحد اخیراً با اشاره به پیامدهای چهار دهه جنگ، فقر ریشه‌دار، بحران‌های ناشی از تغییر اقلیم و موانع در مقابل برابری و مشارکت زنان در اجتماع و عودت‌ مهاجران افغان از پاکستان و ایران گفت که نیازمندی‌های بشری در افغانستان در سال ۲۰۲۴ همچنان در سطح بالا باقی خواهد ماند.

بر اساس گزارش ملل متحد، پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۴، حدود ۲۳.۷ میلیون نفر (بیش از نیمی از جمعیت افغانستان) به کمک‌های بشری نیاز داشته باشند که از این میان ۲۵ درصد زنان، ۵۲ درصد کودکان، ۱۱.۸ درصد افراد دارای معلولیت و دو درصد کهن‌سالان خواهند بود.

ملل متحد در سال ۲۰۲۴ میلادی، برای فراهم‌کردن کمک‌های بشری در افغانستان در حدود سه میلیارد دالر از جامعه جهانی و اداره‌های امدادرسان بین‌المللی تقاضا کرده است.