ازدواج‌های اجباری مهاجرین افغان در سویدن

خالد صافی، افغان مقیم سویدن

در سویدن و دیگر کشورهای اروپایی، افراد آزادی کامل در انتخاب همسر دارند و اما بسیاری از خانواده‌های مهاجر به شمول افغان‌ها، فرزندان شان را به ازدواج های اجباری وادار می سازند.

خالد صافی را پدرش به ازدواج با دختر کاکایش وادار ساخته بود، اما این پیوند دیر نپایید. او گفت: "پدرم مرا مجبور ساخت که باید با دختر کاکایم ازدواج کنم، و برای من گفت که اگر با او ازدواج نکنم من را نخواهد بخشید. به او مثل خواهر خود می‌دیدم."

او افزود:‌ "فرهنگ سویدن و چگونگی زندگی مردم در این کشور ما را ازهم جدا ساخت. فرهنگ باز غربی که آزادی انتخاب برای همه داده است، تاثیر بسیار زیادی داشت بالای پیوند ما که به گونه سنتی و زور بسته شده بود."

تفاوت‌های فرهنگی میان افغانستان و جامعۀ باز و مدرن سویدن، همواره برای بسیاری از خانواده های مهاجر افغان مشکل آفرین بوده است. این دگرگونی در میان خانواده های مهاجران دیگر کشورها نیز مشهود بوده است. زیرا فرزندان مهاجران با فرهنگ باز اروپایی و آزادی که دارند بزرگ شده اند، حالانکه خانواده ها بیشتر با تکیه به ارزش‌های فرهنگی کشورهای اصلی شان با آنان برخورد می‌کنند.

مریم محققی، جامعه شناس و کارمند اداره خدمات اجتماعی سویدن از سال‌ها به اینسو با مهاجران کار کرده است. رسیدگی به مشکلات خانوادگی و جدایی فرزندان از خانواده ها بخشی از کار اداره خدمات اجتماعی است؛ زیرا بیشتر پرونده های ازدواج های اجباری نیز به همین اداره سپرد می‌شود.

خانم محققی به صدای امریکا گفت: "این تنش های فرهنگی بار بسیار منفی دارد. و این آدم را در مقابل خانواده و جامعه قرار می‌دهد و حتا در مقابل قوانین اینجا قرار می دهد. و این فرد را حتا دچار سرگم گشتگی می سازد. خیلی از این ازدواج های اجباری موفق نبوده است و شخص در سویدن به این فکر می کند که من خودم حق انتخاب را دارم و من خودم باید همسرم را انتخاب می کردم."

روزها و شب‌های خالد، به تلخی سپری می‌شود و به گفتۀ خودش پنج سال است که کودکانش را ندیده است و حتا نمی‌داند که در کدام شهر و در چه شرایطی زندگی می‌کنند.

ازدواج اجباری در سویدن جرم است و هرکس حق انتخاب را خودش دارد. قانون منع ازدواج اجباری در سال ۲۰۱۴در سویدن تصویب شده است.

بربنیاد گزارش های اداره خدمات اجتماعی و نهادهای دفاع از حقوق زنان و کودکان، بیشتر مهاجران در سویدن فرزندان شان را برای ازدواج به کشورهای اصلی شان می‌برند. از همین رو، دولت دستور جلوگیری از سفرهای ازدواج های اجباری داده است.

مریم محققی می‌گوید: "دولت واقعاً می خواهد در این باره کار کند، چون پیامدهای این ازدواج های اجباری خیلی زیاد است. چون حتا می تواند شخص را عامل خشونت های خانوادگی سازد. و دولت شهرداری ها را مکلف ساخته است که جلو سفرهای ازدواج های اجباری را بگیرد."