ترمپ به نیویارک رسید و قرار است به خاطر اتهامات جنایی، خود را تسلیم مقامات کند

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، روز دوشنبه سوم اپریل (۱۴ حمل) به شهر نیویارک رسید و قرار است امروز سه‌شنبه خود را تسلیم مقامات کند.

تا حالا مشخص نیست که ترمپ در محکمه با چه اتهامات مواجه است. اما وکلای مدافع این رییس جمهور پیشین امریکا می‌گویند که موکل آنان در قضیهٔ پرداخت ۱۳۰ هزار دالر حق السکوت به یک بازیکن فلم‌های سکس در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶، متهم شده است. ترمپ از دیر مدت زمان به اینسو اتهام ارتکاب جرم علیه خود را تکذیب کرده است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید ترمپ: هیچ جرمی را مرتکب نشده‌ام

مقامات که از اتهام علیه ترمپ ۷۶ ساله آگاه اند، گفته اند که هیات منصفه هفتهٔ گذشته رییس جمهور پیشین ایالات متحده را به ۳۰ فقره خلافکاری جنایی متهم کرده است.

تا اکنون جزییات اتهامات وارده و شواهد مرتبط به آن مخفی نگهداشته شده است. اما انتظار می‌رود اتهامات جنایی علیه رییس جمهور پیشین ایالات متحده روز سه‌شنبه چهارم اپریل در حضور خوان مانویل مرچیل، قاضی محکمهٔ عالی ایالت نیویارک، به طور علنی فاش شود.

بر اساس گزارش‌ها، ترمپ احتمالاََ مانند هر متهم جنایی دیگر انگشت‌نگاری شود. اما شماری از مقامات گفته اند که ترمپ به دلیلی که در گذشته رییس جمهور امریکا بود، بعید است که در محضر عام و در مقابل کمرهٔ خبرنگاران دستبند زده شود.

اما سوالاتی که تا حالا بی پاسخ مانده این است که آیا اتهامات در محکمهٔ باز صورت خواهد گرفت؟ آیا خبرنگاران، عکاسان و فلمبرداران اجازه‌ خواهند یافت داخل محکمه شوند؟‌ آیا حامیان ترمپ و یا مخالفان رییس جمهور پیشین در مقابل محکمه حضور خواهند داشت؟ و اگر مظاهره صورت بگیرد، مسالمت‌آمیز خواهد؟

روند محاکمهٔ ترمپ در حالی صورت می‌گیرد که او تلاش می‌کند تا بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نامزد حزب جمهوریخواه باشد و برندهٔ کرسی در قصر سفید شود. پس از حضور در محکمه، رییس جمهور پیشین ایالات متحده پلان دارد دو باره به محل اقامت‌اش در ایالت فلوریدا برگردد و برای حامیانش سخنرانی کند.

قبل از اتهامات جنایی، نظر سنجی‌ها در میان رای دهندگان جمهوریخواه نشان می‌داد که ترمپ در صدر نامزد‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ قرار دارد. اما تا اکنون معلوم نیست که آیا اتهامات جنایی حمایت از رییس جمهور پیشین امریکا را تغییر خواهد داد یا خیر.

رییس جمهور پیشین ایالات متحده همچنین به خاطر ادعاهای مبنی بر تلاش برای تغییر نتایج انتخابات در ایالت جورجیا و نقش وی در حملهٔ هوادارانش بر مقر کانگرس ایالات متحده در ششم جنوری ۲۰۲۱ و حفظ اسناد محرم در محل اقامت‌اش زیر تحقیق قرار دارد. با اینحال،‌ دونالد ترمپ گفته است که هیچ کار خلاف انجام نداده است.