مکرون: بمباران غزه باید فوراً متوقف شود

امانویل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، روز جمعه ۱۰ نومبر (۱۹ عقرب) بمباران‌ اسراییل برغزه را محکوم کرد و گفت که این حملات باید فوراً متوقف شوند.

مکرون در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که اسراییل پس از حملات هفتم اکتوبر حق دفاع از خود را دارد، اما این حق نباید به قیمت جان غیرنظامیان فلسطینی تمام شود.

او افزود: "این نوزادان، این خانم‌ها، این افراد مسن بمباران می‌شوند و کشته می‌شوند. بنابراین، هیچ دلیل و مشروعیت برای آن وجود ندارد. ما از اسراییل می‌خواهیم که [حملات] را متوقف کند."

رییس جمهور فرانسه گفت که "به صراحت" حملات فرامرزی حماس بر اسراییل را محکوم می‌کند، اما افزود که این توجهی برای کشتن غیرنظامیان نمی‌شود.

اما بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، در پاسخ به تقاضای مکرون مبنی بر توقف بمباران در غزه گفته است که مسوولیت کشتار غیرنظامیان در این درگیری بدوش حماس است و جهان باید حماس را محکوم کند.

نتنیاهو در بیانیه‌ای گفت: "اسراییل هر کاری می‌کند تا از آسیب رساندن به غیرنظامیان خودداری کند، اما حماس از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند."

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد که به گفتهٔ مقام‌های اسراییل حدود ۱۲۰۰ نفر را کشت و بیش از ۲۴۰ نفر دیگر به شمول شهروندان خارجی را گروگان گرفت.

پس از حملهٔ حماس، اسراییل نیز در یک اقدام تلافی‌جویانه حملات هوایی و توپخانه‌ای را از هفتم اکتوبر به اینسو بالای غزه آغاز کرده است. به گفتهٔ وزارت صحت غزه، که تحت کنترول حماس قرار دارد، این حملات تاکنون موجب کشته شدن بیش از ۱۱۰۰۰ نفر شده است که بیش از ۴۰۰۰ نفر آنرا کودکان تشکیل می‌دهند. اما آماری که از سوی مقامات غزه ارایه شده است، تا حالا از سوی منابع مستقل تایید و یا رد نشده است.

مکرون گفت: "ما درد [اسراییل] را درک می‌کنیم. و ما در تمایل آنها برای خلاص شدن از شر تروریزم شریک استیم. ما در فرانسه می‌دانیم که تروریزم به چه معنا است." اما او تاکید کرد که بمباران غیرنظامیان "هیچ توجیه" ندارد.

رییس جمهور فرانسه گفت که همه دولت‌ها و سازمان‌های امدادی در کنفرانس کمک‌های بشردوستانه در پاریس روز پنجشنبه توافق کردند که توقف بشردوستانهٔ جنگ و پس از آن آتش‌بس تنها راه حفاظت از غیرنظامیان غزه است.

در حالی که تقاضاها برای آتش‌بس به سطح بین المللی افزایش یافته و تظاهرات نیز در کشورهای مختلف جهان تزیید شده است، نتنیاهو گفته است تا زمانیکه گروه حماس همه گروگان‌ها را رها نکنند، هیچ آتش‌بس یا انتقال نفت و گاز به غزه صورت نخواهد گرفت.

اما رهبر فرانسه افزود که او مخالف این ایده است که بهترین راه برای اسراییل "برای حفاظت از [خود] بمباران گسترده غزه است."

او گفت که این باعث ایجاد "کینه و احساسات بد" در شرق میانه شده است.

مکرون یکی از رهبران غربی است که پس از حملات هفتم اکتوبر حماس جهت نشان دادن همبستگی به اسراییل سفر کرده است.