مذاکرات برای آتش‌بس غزه در قطر آغاز شد

میانجی‌گران بین المللی روز پنجشنبه ۱۵ اگست (۲۵ اسد) تلاش تازه را در قطر برای کسب توافق آتش‌بس در غزه، آغاز کردند.

در این دور مذاکرات در دوحه، هیات اسراییلی و ویلیم برنز، رییس ادارهٔ استخبارات ایالات متحده، نیز شامل اند. اما گروه حماس گفته است که اگر اسراییل تعهدات جدید بدهد، هیات این گروه در مذاکرات غیرمستقیم حضور خواهد یافت.

حسام بدران، یک مقام گروه حماس، با نشر اعلامیه‌ای گفت: "هر گونه توافق آتش‌بس باید منتج به خروج کامل نیروهای اسراییلی از غزه شود."

او افزوده است که هر گونه توافق باید آتش‌بس همه‌جانبه، خروج کامل اسراییلی‌ها از غزه و برگشت بیجا شدگان را در خود داشته باشد.

بدران اضافه کرد که "تا اکنون هیچ چیز تازه‌ای از اسراییل دیده نشده است."

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، گفته است که نیروهای کشوراش باید کنترول مرزهای غزه با مصر را در دست داشته باشند تا بتوانند از تحرکات تسلیحات در غزه جلوگیری کنند.

در همین حال، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، در واشنگتن دی‌سی به خبرنگاران گفت که آغاز دور تازهٔ مذاکرات امیدوار کننده است، اما افزود که "کار‌های زیادی باقی مانده است که باید انجام یابد."

گروه حماس خواستار تطبیق طرح آتش‌بس جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، شده که در آن تبادلهٔ زندانیان فلسطینی با گروگانان شامل است.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد و به گفته مقامات اسراییلی، تندروان حماس در آن حمله کم و بیش ۱۲۰۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

این حمله سبب شد که اسراییل در یک اقدام تلافی‌جویانه، عملیات گسترده را در نوار غزه آغاز کند. این عملیات نظامی در کنار تلفات سنگین، بخش اعظم نوار غزه را به خاک یکسان کرده است.

وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، روز پنجشنبه اعلام کرد که تعداد کشته شدگان درگیری به کم از کم ۴۰۰۰۵ نفر و آمار زخمی شدگان به ۹۲۴۰۱ نفر رسیده است.