چندین سناتور جمهوریخواه کانگرس امریکا در پی وضع تحریم بر طالبان اند

جیم ریش، سناتور ایالت آیدهو با ۱۸ سناتور دیگر این طرح مسما به "قانون تحریم‌های طالبان" را معرفی خواهند کرد

نزدیک به دوسال پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، چند سناتور جمهوریخواه کانگرس ایالات متحده می‌خواهند طرحی را برای اعمال تحریم‌های جدید و شدید علیه طالبان به دلیل نقض حقوق بشر در افغانستان تهیه کنند.

این طرح رییس جمهور ایالات متحده را ملزم می‌کند که طالبان را به دلیل فعالیت‌های تروریستی، قاچاق مواد مخدر و نقض حقوق بشر، از جمله نقض حقوق زنان، تحریم کند.

در صورت تصویب، بر اساس این تمام تمام مراودات با طالبان ممنوع شده و نیز تمامی ویزه‌ها یا سایر اسنادی که به طالبان اجازه ورود به ایالات متحده را می‌دهد، از اعتبار ساقط می‌شود.

جیم ریش، سناتور ایالت آیدهو با ۱۸ سناتور دیگر این طرح مسما به "قانون تحریم‌های طالبان" را معرفی خواهند کرد. ریش گفت که کانگرس باید برای تصویب این طرح به سرعت عمل کند، زیرا نفوذ طالبان بدون حضور قوی ایالات متحده در افغانستان روز به روز افزایش می‌یابد.

سناتور ریش به فاکس نیوز دیجیتل گفت: "پس از سقوط کابل در سال ۲۰۲۱، طالبان زنان، اقلیت‌ها و جوانان را سرکوب کرده، کمک‌ها را از افغان‌های نیازمند منحرف کرده، برای منافع سیاسی گروگان‌گیری کرده و به افغانستان اجازه داده تا باردیگر به پناهگاه تروریستان مبدل شود. متاسفانه، واکنش ادارهٔ بایدن نتوانسته سو استفاده‌های طالبان را کاهش دهد."

ریش افزود: "ما نمی‌توانیم به سادگی طالبان را سرزنش کنیم و انتظار داشته باشیم که رفتارشان تغییر کند. با عقب نشینی ایالات متحده و به قدرت رسیدن طالبان، افغانستان به یک کشور منزوی تبدیل شده و پالیسی‌های ما باید منعکس کننده این واقعیت باشد."

این لایحه از طالبان می‌خواهد تا برای جلوگیری از اعمال تحریم‌های بیشتر باید روابط شانرا با گروه‌های تروریستی قطع کنند، به گروه‌های بشردوستانه دسترسی کامل دهند تا افغان‌های آسیب‌پذیر را کمک کنند، به افغان‌هایی که می‌خواهند کشورشان را ترک کنند اجازه دهند و به حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی مطبوعات احترام بگذارند.

طالبان در ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ بر افغانستان مسلط شدند و برخلاف تعهدات قبلی آن گروه که در مقایسه با حاکمیت قبلی شان بر افغانستان -بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ – رویکرد معتدل‌تری را در پیش خواهند گرفت، محدودیت‌های فراوانی را بر فعالیت کاری و آموزشی زنان و دختران وضع کرده اند.

طالبان نه تنها زنان را از کار در دفاتر دولتی، سازمان‌های غیرحکومتی و دفاتر ملل متحد، بلکه از رفتن به مکتب و پوهنتون نیز منع کرده اند. این گروه فقط دختران را تا صنف ششم اجازه رفتن به مکتب می‌دهند. علاوه بر آن، زنان از رفتن به پارک‌های تفریحی،‌ حمام عمومی و کلپ‌های ورزشی، نیز منع شده اند.

طالبان می گویند که بر اساس "شریعت اسلامی و فرهنگ افغانی" به زنان اجازه کار و تحصیل می‌دهند.

در این حال، باوجودیکه نزدیک به دو سال از حاکمیت این گروه در افغانستان می‌گذرد، تا کنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است، اما برخی از کشورهای منطقه به شمول ایران، پاکستان، چین، ترکمنستان، اوزبیکستان، روسیه دپلومات‌های این گروه را پذیرفته اند.