سناتوران امریکایی: تهدیدات ناشی از گروه‌های تروریستی علیه امریکا ارزیابی شود

لیندسی گراهام

لیندسی گراهام و کتی برت، سناتوران جمهوریخواه روز پنجشنبه چهارم اپریل (۱۶ حمل) با ارسال نامه‌ای به چک شومر، رهبر اکثریت دموکرات و مچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس سنای کانگرس امریکا، خواستار برگزاری جلسه توجیهی محرم در مورد تهدیدات فزایندهٔ گروه‌های تروریستی، از جمله شاخهٔ خراسان گروه داعش، علیه ایالات متحده شدند.

در نامه آمده است: "حملات اخیر شاخهٔ خراسان داعش توانایی آنها برای حمله به سراسر جهان را بیشتر مشهود می‌سازد. بم‌گذاری انتحاری آنها در ایران در ماه جنوری ۲۰۲۴ و قتل عام در یک سالون کنسرت در مسکو در ماه مارچ و همچنان حملات برنامه‌ ریزی شدهٔ شاخهٔ خراسان داعش علیه غیرنظامیان در آلمان و هالند که خنثا شدند، دال بر این است که توانایی و تمایل شاخهٔ خراسان داعش برای حملات در سراسر جهان، از جمله ایالات متحده، قابل توجه است."

مهاجمان ملبس با یونیفورم نظامی جمعه شب ۲۲ مارچ وارد یک سالون کنسرت در نزدیکی مسکو شدند و بر تماشا‌گران گلوله باری کردند. در این گلوله‌باری دست‌کم ۱۴۳ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده اند.

اگرچه دولت اسلامی، نه شاخهٔ خراسان آن، مسوولیت حمله را بر عهده گرفت، اما مقامات امریکایی ادعا کرده اند که شاخهٔ خراسان دولت اسلامی در عقب این حملهٔ مرگبار بوده است.

این دو سناتور به رهبران سنا نگاشته اند: "چنانچه بسیاری از کارشناسان هشدار داده‌اند، خروج ایالات متحده از افغانستان تهدیدات جدیدی را ایجاد کرده و این کشور را بار دیگر به یک پناهگاه امن و پایگاه عملیاتی برای گروه‌های تروریستی تبدیل کرده است. ملت ما نمی تواند به سیاست انفعال در قبال این تهدیدها ادامه دهد."

پیش از این، ملل متحد در چندین گزارش گفته بود که گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان در تناسب به گذشته از آزادی بیشتر برخوردار اند و تهدیدات تروریستی در افغانستان و منطقه در حال افزایش است. به همین گونه، بر اساس معلومات ملل متحد، شاخهٔ خراسان داعش ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ عضو در افغانستان داشته و در حد اقل ۱۳ ولایت افغانستان کمپ‌ها و پناهگاه‌ها دارند.

گراهام و برت در نامه گفته اند: "جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده به تاریخ هشتم جولای ۲۰۲۱ قبل از خروج ایالات متحده از افغانستان گفته بود که ایالات متحده در حال توسعه طرحی برای مبارزه با تروریزم از راه دور است تا به ما کمک کند که بر هر گونه تهدید مستقیم علیه ایالات متحده در منطقه تمرکز داشته باشیم و در صورت نیاز سریع و قاطعانه عمل کنیم."

اما این سناتوران کارایی این قابلیت را زیر سوال برده و گفته اند که "برای ما روشن است که تهدیدات علیه کشور ما از زمان خروج کامل نیروهای ما از افغانستان در اگست ۲۰۲۱، همچنان افزایش یافته است".

قانونگذاران و سناتوران جمهوریخواه، همواره از حکومت بایدن به دلیل خروج فاجعه بار نیروهای بین‌المللی به رهبری امریکا از افغانستان انتقاد کرده‌اند. اما قانونگذاران دموکرات تاکید دارند که روند خروج از افغانستان تنها از دریچه تصمیم‌های حکومت‌های مختلف می‌تواند بررسی شود.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، همواره انتقادات در مورد روند پرازهرج و مرج خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را رد کرده و این ماموریت را در تاریخ امریکا بی‌مانند خوانده است. بایدن همواره استدلال کرده است که اگر به توافقنامۀ دوحه که آن را از دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده به ارث برده است پابند نمی‌ماند، نظامیان امریکایی درگیر یک جنگ طولانی دیگر در افغانستان می‌شدند.

گراهام و برت در نامه از رهبران سنا خواسته اند تا با در نظر داشت این نگرانی‌ها، تا پیش از ۱۸ اپریل سال جاری جلسه توجیهی محرم را در مورد تهدیدات فزاینده گروه های تروریستی افراطگرای اسلامی علیه اهداف امریکایی در داخل و خارج و همچنان در مورد توانایی‌های از راه دور و استراتیژی‌های ادارهٔ بایدن برای افغانستان، برگزار کنند.