گوتیرش: شورای امنیت برای پایان خشونت‌ها در سودان از حد اکثر نفوذ استفاده کند

منشی عمومی ملل متحد روز دوشنبه ۲۴ اپریل (چهارم ثور) از شورای امنیت این سازمان خواست تا برای پایان خشونت‌ها در سودان از حد اکثر نفوذ خود استفاده کند.

انتونیو گویترش در صفحهٔ رسمی تویترش نوشته است:‌ "امروز از اعضای شورای امنیت خواستم تا برای پایان خشونت،‌ اعادهٔ نظم و برگشت به روند انتقال دموکراتیک از حد اکثر نفوذ استفاده کند."

این مقام ارشد ملل متحد همچنین گفته است که "همهٔ ما باید هر کاری که در توان داریم انجام دهیم تا سودان را از پرتگاه سقوط بیرون کنیم."


درگیری‌ها میان رهبر نظامی سودان، عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع، پس از ماه‌ها تنش در مورد آیندهٔ‌ سیاسی و طرح ادغام نیروهای گروه واکنش حمایت سریع به اردوی ملی این کشور،‌ به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد.

سازمان جهانی صحت گفته است که از آغاز این درگیری در خرطوم و اطراف آن، تا حالا بیش از ۴۰۰ نفر کشته و بیش از ۳۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

پس از چندین روز درگیری‌ها در سودان، ایالات متحدۀ امریکا تمامی کارمندان سفارت خود و خانواده‌های آنان رروز یکشنبه ۲۳ اپریل از شهر خرطوم، پایتخت سودان، بیرون کرد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، در پیامی در تویتر گفت که امریکا به تلاش‌هایش به هدف کمک و برنامه‌ریزی برای تامین امنیت شهروندان این کشور که در سودان گیرماندند، ادامه می‌دهد.

بلینکن همچنان خواستار تمدید بیشتر آتش‌بس میان دو طرف درگیر در سودان شده تا به گفتۀ او، از آسیب رسیدن بیشتر به مردم این کشور جلوگیری شود. در روزهای اخیر، عربستان سعودی نیز توانسته است که شماری از شهروندانش را از این کشور بیرون کند.