حماس یحیی سنوار را به حیث جانشین اسماعیل هنیه معرفی کرد

یحیی سنوار

پس از آنکه اسماعیل هینه، رییس دفتر سیاسی حماس، در تهران کشته شد،‌ گروه حماس روز سه شنبه ششم اگست (۱۶ اسد) یحیی سنوار را به عنوان جانشین هنیه معرفی کرد.

مقام‌های اسراییلی، سنوار را طراح حملۀ هفتم اکتوبر سال گذشتۀ حماس بر اسراییل عنوان کرده اند.

سنوار در حالی به عنوان جانشین هنیه معرفی می‌شود که شرق میانه با تهدید گسترش جنگ مواجه است، زیرا ایران کشته شدن هنیه را به اسراییل نسبت داده و تهدید کرده است که از اسراییل انتقام خواهد گرفت.

در عین حال، حزب‌الله لبنان که از حمایت ایران برخوردار است، تعهد کرده است که به خاطر کشته شدن فواد شکر، یکی از فرماندهان ارشد این گروه توسط اسراییل، انتقام خواهد گرفت. شکر چند ساعت قبل از کشته شدن هنیه در حمله هوایی اسراییل در بیروت، پایتخت لبنان، کشته شد.

سنوار که از سال ۲۰۱۷ به اینسو رهبری حماس را در غزه بر عهده دارد،‌ پس از حملات هفتم اکتوبر سال گذشته دیده نشده است.

یک مقام ارشد حماس به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که انتخاب سنوار پیامی را می‌رساند که جنگجویان این گروه ''به مسیر مقاومت خود ادامه می‌دهند.''

اسراییل کتز، وزیر خارجه اسراییل، گفته است که انتصاب سنوار به مثابهٔ "یک دلیل قانع کننده دیگر برای حذف سریع او و محو این سازمان فرومایه از روی زمین است."

برخی از تحلیلگران معتقد‌ند که سنوار در مقایسه با هنیه نسبت به توافق آتش بس بی میل بوده است.

از راست به چپ یحیی سنوار، و اسماعیل هنیه

در همین حال، یک هفته پس از کشته شدن فواد شکر، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که گروه او و تهران ''مکلف به پاسخگویی'' به مرگ هنیه و شکر هستند.

نصرالله تاکید کرد که حزب‌الله یا به تنهایی و یا هم به عنوان بخشی از یک ''واکنش واحد'' با سایر گروه‌هایی که از حمایت ایران برخوردار‌اند، بدون توجه به پیامد‌های آن،‌ دست به اقدام تلافی‌جویانه خواهد زد.

دقایقی پس از سخنرانی حسن نصرالله، جت‌‌های جنگی اسراییل بر فراز بیروت، پایتخت لبنان، پرواز کرد.

در حالی که شرق میانه در لبهٔ گسترش منازعه قرار دارد، مقامات ایالات متحده تلاش می‌کنند تا از جنگ تمام عیار در منطقه جلوگیری کنند.

در پی تشدید تنش‌ها، وزارت دفاع ایالات متحده جمعۀ گذشته اعلام کرد که کشتی‌ها و جت‌‌های بیشتر را به شرق میانه فرستاده تا از نیروهای امریکایی مستقر در منطقه و اسراییل دفاع کند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ ایالات متحده، روز دوشنبه گفت:‌ ''ما تقریباََ به صورت شبانه روزی سرگرم دپلوماسی شدید با یک پیام بسیار ساده هستیم--همه جناح‌ها باید از تشدید تنش اجتناب کنند.''

بلینکن گفته است که تشدید جنگ ''فقط موجب منازعه بیشتر، خشونت بیشتر و ناامنی بیشتر می‌شود.''
بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.