حزب‌الله لبنان: در 'موقع مساعد' بر ضد اسراییل با حماس یکجا می‌شویم

نعیم قاسم، معاون رهبر حزب‌الله (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

گروه حزب‌الله لبنان که از حمایت ایران برخوردار است، روز جمعه ۱۳ اکتوبر (۲۱ میزان) گفت که در موقع مساعد ‌" به طور کامل آماده " است تا در جنگ بر ضد اسراییل، با گروه حماس یکجا شود.

نعیم قاسم، معاون حزب‌الله لبنان، خطاب به راهپیمایی حامیان فلسطین در یکی از روستای‌های جنوب بیروت، پایتخت لبنان، گفت‌:‌ "ما کاملاََ آماده استیم و زمانیکه شرایط برای اقدام مساعد شد، آنرا انجام می‌دهیم." اما این مقام ارشد حزب‌الله لبنان در مورد اینکه چه زمان برای یکجا شدن با حماس مساعد خواهد شد، جزییاتی ارایه نکرد.

این اظهارات قاسم یک روز پس از آن بیان شد که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان،‌ به حزب‌الله لبنان هشدار داد که خطر حمله به اسراییل را نگیرد.

حماس از حمایت ایران و حزب الله لبنان برخوردار است و پس از حملات این گروه بر اسراییل، مقامات تهران و حزب‌الله لبنان از این حمله ستایش کردند.

به تعقیب موقفگیری مقامات ایران و حز‌ب الله لبنان،‌ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به تاریخ ۱۰ اکتوبر در قصر سفید بدون ذکر نام ایران و حزب الله لبنان به کشور‌ها و سازمان‌هایی که می‌خواهند از وضعیت پیش‌ آمده بهره‌برداری کنند، گفت که برای آنان ''یک کلمه پیام واضح'' دارد و آن اینکه به چنین کار مبادرت ''نکنید.''

در همین حال، وزیر خارجهٔ ایران که از بیروت، پایتخت لبنان، بازدید می‌کند، از ایالات متحده خواست تا برای جلوگیری از گسترش جنگ با حماس در منطقه، اسراییل را کنترول کند.

امیرحسین عبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران،‌ گفت:‌ "امریکا می‌خواهد به اسراییلی فرصتی بدهد تا غزه را ویران کند و این...یک اشتباه بزرگ است. اگر امریکا خواهان جلوگیری از گسترش منازعه در منطقه استند، آنان باید اسراییل را کنترول کنند."

با‌ آنکه ایران از دیر مدت زمان به اینسو حامی تندروان گروه حماس بوده است، مقامات تهران با تاکید گفته اند که جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در حملهٔ روز شنبه گذشته حماس بر اسراییل نداشته است، اما از حملهٔ حماس بر ایران، تمجید کرده اند.

عبداللهیان که روز پنجشنبه به بیروت رسید، پس از ملاقات با نجیب میقاتی، صدراعظم لبنان، گفت که "امنیت و صلح لبنان برای ما بسیار مهم است."

این دپلومات ارشد ایران همچنین هشدار داد که "اگر جنایات جنگی سیستماتیک رژیم صهیونیستی به صورت فوری متوقف نشود، هر احتمالی قابل تصور است." حزب الله لبنان نیز از حمایت ایران برخوردار است، گروهی که در سال ۲۰۰۶ میلادی، برای ۳۴ روز پیهم با اسراییل درگیر جنگ بود.

در همین حال، حزب‌الله لبنان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که امیرعبداللهیان روز جمعه با حسن نصرالله، رهبر حزب الله،‌ نیز ملاقات کرده تا با در نظر داشت آخرین تحولات میان اسراییل و حماس در مورد "نتایج احتمالی" و "موقفگیری که باید اتخاذ شود'' گفتگو کند.