هیدر بار به ملل متحد: اقدامات غیراصولی در برابر طالبان چیزی نصیب شما نمی‌کند

به دنبال اعلامیه‌ای صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) مبنی بر بررسی ممنوعیت طالبان بر آموزش کودکان افغان در صنوف محلی، یک مقام دیدبان حقوق بشر می‌گوید که اقدامات غیراصولی در برابر طالبان چیزی نصیب ملل متحد نخواهد کرد.

پس از آنکه گزارش‌هایی مبنی بر ممنوعیت فعالیت و عدم دخالت سازمان‌های غیرحکومتی خارجی در بخش آموزش در افغانستان نشر شد، صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) روز پنجشنبه هشتم جون (۱۸ جوزا) با نشر بیانیه‌ای گفت که در حال بررسی این گزارش‌ها است.

با توجه به این محدودیت جدید طالبان، هیدر بار مسوول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر گفته است که سازمان ملل متحد در افغانستان با معضلات بزرگی مواجه است.

او روز پنجشنبه با نشر تویتی گفت: "اداره‌های سازمان ملل متحد اکنون خود را در حال دادن امتیازات غیراصولی به خواسته‌های طالبان می‌بینند...اقدامات غیراصولی برای آرام‌کردن طالبان چیزی به شما نمی‌دهد".

به باور این مقام دیدبان حقوق بشر، اداره‌های ملل متحد با تاخت و تازهای بیشتر طالبان مواجه می‌شوند، از ممنوعیت کار زنان در این نهادها گرفته تا تعرض بر برنامه‌های شان.

با این حال، هیدر بار خطاب به اداره‌های ملل متحد گفته است که شما طالبان را جرات می‌دهید تا هر کاری را که می‌خواهند، انجام دهند و "اصولی را که شما متعهد به حمایت از آن هستید، تضعیف می‌کند".

یونیسف و ۱۵ سازمان غیر حکومتی افغان و ۱۲ سازمان بین المللی در زمینۀ آموزش در افغانستان مصروف اند. این نهادها ۲۱ هزار صنف آموزشی محلی را از طریق "برنامه آموزش مبتنی بر جامعه" در دورافتاده‌ترین و فقیرترین مناطق افغانستان تمویل می‌کنند.

پیش از این حکومت طالبان در اواخر ماه حمل سال روان خورشیدی، ۶۲۰ صنف آموزشی محلی را در ولایت‌های قندهار و هلمند تا "امر ثانی" مسدود کردند.

یونیسف گفته است که "به دنبال درک بهتر این دستور" است، اما به گفتهٔ‌این نهاد، رهبران طالبان تاکنون به گونهٔ علنی در مورد آن اظهار نظر نکرده اند. براساس گزارش‌ها، این صنوف به گروه‌های امدادرسان ملی واگذار می‌شود.

براساس تویت وزارت معارف طالبان به روز یکشنبه، این تصمیم پس از ملاقات هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان با مقامات معارف ولایت قندهار گرفته شده است.

طالبان پس از تسلط دوباره در افغانستان، به طور مداوم محدودیت‌هایی را بر مردم، به ویژه دختران و زنان اعمال کرده است. منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیل دختران و زنان در دانشگاه‌ها، رفتن به پارک‌ها، ورزشگاه‌ها و حمام‌های عمومی، سفر بدون محرم و منع کار آنان در نهادهای غیردولتی داخلی و خارجی و دفاتر ملل متحد بخشی از محدودیت‌های طالبان بر زنان است.

با وجود این محدودیت‌ها، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد پس از نشست دوحه در ماه ثور سال روان خورشیدی، گفت که ملل متحد به حمایت از مردم افغانستان متعهد باقی می‌ماند.

نشست دوحه که نمایندگان ویژهٔ کشورهای مختلف در امور افغانستان در آن شرکت داشتند به گفتهٔ گوتیرش در مورد ایجاد یک روش مشترک بین‌المللی در مورد افغانستان بود.

منشی عمومی ملل متحد گفت که محدودیت‌ها بر زنانی که برای ملل متحد و ساز‌مان‌های غیرحکومتی ملی و بین المللی در افغانستان کار می‌کنند، غیر قابل پذیرش است.