تاثیر اخراج اجباری مهاجران افغان: شمار دانش آموزان افغان در مکاتب خصوصی پاکستان کاهش یافته است

شماری از دانش‌آموزان افغان در پاکستان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

مسوولین شماری از مکاتب و مراکز تعلیمی پاکستان که در آن نصاب آموزشی افغانستان تدریس می‌شود، می گویند که اخراج مهاجران از آن کشور موجب کاهش دانش‌آموزان افغان در این مراکز شده است.

بر اساس گزارش بخش دیوهٔ صدای امریکا،‌ شماری زیادی از مهاجران افغان که به کشور شان برگشته اند، دانش‌آموزان این مراکز بودند.

شماری از افغان‌هایی که به دلایل مختلف هنوز هم در پاکستان به ویژه ایالت خیبر پشتونخوا زندگی می‌کنند، می‌گویند که ادامه تحصیل برای آنان بی نهایت دشوار شده است.

رابعه عبدالرحیم‌زی که پس از مسلط شدن دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، به پاکستان مهاجرت کرده، می‌گوید که هدف اصلی مهاجرت وی به پاکستان، ادامهٔ تحصیل بود.

او گفت: "در حکومت طالبان نمی‌توانیم دروس خود را به پیش ببریم. آیندهٔ ما معلوم نیست.‌ ما اینجا آمدیم تا دروس خود را ادامه بدهیم. اما اینجا نیز از ترس پولیس نمی توانیم از خانه بیرون شویم.''

پاکستان در اوایل ماه اکتوبر به همه مهاجران که به گونهٔ غیرقانونی در آن کشور به سر می‌برند به شمول ۱.۷ میلیون افغان، مهلت داد تا اول نومبر از آن کشور خارج شوند،‌ در غیر آن آنان نخست بازداشت و سپس اخراج خواهند شد.

بر گفتهٔ مقامات پاکستانی، پس از اعلام پالیسی آن کشور مبنی بر اخراج مهاجران غیر قانونی، نزدیک به ۴۵۰ هزار مهاجر افغان از آن سراسر آن کشور به افغانستان برگشته اند.

مالکان مکاتب خصوصی مقیم شهر پشاور که دانش‌آموزان افغان نیز در آن مصروف ادامه تحصیل بودند، می ‌گویند که پس از اخراج مهاجران، شمار دانش‌آموزان افغان در این مراکز نیز کاهش یافته است.

مليحه ابراهيمی، یکی از استادان این مکاتب خصوصی گفت که برگشت اجباری مهاجران افغان از پاکستان، نه تنها افغان‌های مهاجر را آسیب رسانده، بلکه بر مکاتب خصوصی مستقر در آن کشور نیز تاثیر منفی گذاشته است.

ابراهیمی می‌گوید که دانش‌آموزان در صنوف مختلف هراس دارند که در صورت پرداخت هزینهٔ صنوف درسی شان، آنان شناسایی شوند و از پاکستان اخراج شوند.

بر اساس معلومات کمیشنری پاکستان در امور مهاجرین افغان، نزدیک به ۶۰ هزار پناهجویان افغان در موسسات آموزشی پاکستان مصروف ادامه تحصیل استند.

طالبان اندکی پس از آنکه در اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، مکاتب متوسطه و لیسه را بر روی دختران مسدود کردند، اقدامی که میلیو‌ن‌ها دختر را از ادامهٔ آموزش بالاتر از صنف ششم محروم کرد. با وجود انتقاد‌های شدید بین المللی و تقاضاها برای باز کردن مکاتب دختران، مکاتب در افغانستان هنوز هم به روی دختران مسدود باقی مانده است.

بر اساس گزارش‌ها، شماری از خانواده‌های افغان که دختران شان در زیر سلطهٔ طالبان از ادامه تحصیل محروم شده اند، به پاکستان مهاجرات کردند تا دختران شان بتوانند در آنجا تحصیل شان را ادامه بدهند.

طالبان ادعا می‌کنند که مواد درسی و ماحول و محیط آموزشی با ارزش‌های فرهنگی کشور و قوانین اسلامی در مطابقت قرار ندارند.

مقامات طالبان بارها گفته اند که شرایط برگشت دختران را به مکتب فراهم خواهند کرد. اما با سپری شدن پیش از دوسال حکمرانی طالبان، تا حالا هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که دختران در افغانستان تحصیلات شان را فراتر از صنف ششم ادامه بدهند.