پاپ تلفات غیرنظامیان فلسطینی را در غزه 'هولناک' خواند

پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان

پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان روز دوشنبه ۲۵ دسمبر (چهارم جدی) در پیامی به مناسبت کرسمس – عید میلاد مسیح – بار دیگر از حملات اسراییل انتقاد کرده گفت که حملات هوایی اسراییل "بهای هولناک" از غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی می‌گیرد.

پاپ همچنین حملۀ هفتم اکتوبر گروه حماس بر اسراییل را "نفرت‌انگیز" خواند و خواستار رهایی تمام گروگان‌هایی شد که هنوز در بند حماس به سر می‌برند.

رهبر مسیحیان کاتولیک جهان در این پیام از صنایع تولید اسلحه نیز انتقاد شدید کرد و گفت که سرانجام این صنایع کنترول جنگ را در دست گرفته اند. او خواستار ختم جنگ، و تنش‌های سیاسی، اجتماعی یا نظامی در جهان، به ویژه اوکراین، سوریه، یمن، لبنان، ارمنستان و آذربایجان شد.

پاپ به تلفات غیرنظامیان در غزه به گونۀ مشخص اشاره کرد، جاییکه به گفتۀ مقام‌های فلسطینی، از هفتم اکتوبر به اینسو، بیش از ۲۰ هزار نفر، عمدتاً زنان و کودکان، کشته شده اند. در تازه ترین مورد، کم از کم ۷۸ نفر شب گذشته در حملات هوایی اسراییل در غزه کشته شدند.

پاپ گفت: "من خواستار توقف عملیات نظامی و پایان بخشیدن به هزینۀ هولناک آن از قربانیان بی‌گناه غیرنظامی استم و نیز می‌خواهم که با گشایش مسیرها به روی کمک‌های بشری [به غزه] برای رسیدگی به وضعیت بحرانی بشری راه حلی پیدا شود."

ملل متحد هفتۀ گذشته گزارش داد که تمام جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه با سطوح شدید گرسنگی مواجعه بوده و بر اساس این گزارش، خطر قحطی در غزه هر روز افزایش می‌یابد.

واتیکان که با اسراییل و ادارۀ خودگردان فلسطینی روابط دپلوماتیک دارد، به این باور است که تنها راه حل برای پایان بخشیدن جنگ میان اسراییل و فلسطین، ایجاد دو کشور –اسراییلی و فلسطینی – است. پاپ خواستار ادامۀ گفتگو میان اسراییل و فلسطین شد و گفت که جامعۀ بین‌المللی نیز از این تلاش حمایت کند.

پاپ فرانسیس ضمن تقاضا برای تحقیقات در مورد تجارت اسلحه گفت: "زمانیکه تولید، فروش و تجارت تسلیحات رو به افزایش باشد، چگونه می‌توانیم در مورد صلح صحبت کنیم؟"