لینک های دسترسی

Breaking News

پاپ: ختم آتش‌بس میان اسراییل و حماس 'دردآور' است


حملات اسراییل بر غزه، یکشنبه سوم دسمبر ۲۰۲۳
حملات اسراییل بر غزه، یکشنبه سوم دسمبر ۲۰۲۳

در واکنش به آغاز مجدد جنگ میان اسراییل و حماس، پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان، در یک پیام، ختم آتش بس میان اسراییل و حماس را دردآور خواند و از جوانب درگیر خواست تا هر چه زودتر به آتش‌بس جدید توافق کنند.

پاپ همچنان گفت که به گروگان‌های اسراییلی در غزه و کمبود مواد ابتدایی مورد نیاز در سرزمین‌های فلسطینی، فکر می‌کند.

پس از ختم آتش‌بس هفت روزه میان حماس و اسراییل، جنگ میان دو طرف، امروز یکشنبه سوم نومبر (۱۲ قوس)، برای سومین روز متواتر همچنان ادامه داشت.

با ختم آتش بس و آغاز مجدد جنگ میان اسراییل و حماس، ادارۀ هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد (اوچا) گزارش داده است که روز شنبه، دوم دسمبر (۱۱ قوس) کم از کم ۱۶۰ فلسطینی در دو حملۀ هوایی در شمال غزه کشته شدند.

این گزارش می‌افزاید که قبل از آغاز بمباران، اردوی اسراییل، برگه‌های آگاهی‌دهی را در محل پخش کرده و باشندگان این ساحه را به ترک محل ترغیب کرده بود.

در همین حال، اسراییل می‌گوید که در حملات امروز یکشنبه بر غزه، پنج تندرو گروه حماس کشته شده است.

از سوی دیگر، کوشش‌ها برای انفاذ یک آتش بس تازه، تاکنون ناموفق بوده است. مقام‌های اسراییلی روز شنبه گفتند که مذاکره کنندگان موساد از قطر فراخوانده شده اند. موساد یا اداره استخبارات اسراییل با مقامات اداره مرکزی استخبارات امریکا یا سی‌آی‌ای، در قطر روی احتمال انفاذ یک آتش بس تازه میان اسراییل و حماس، گفتگو می‌کردند.

با تداوم جنگ، نگرانی‌ها روی وضعیت مجروحین نیز در غزه افزایش یافته است. منشی عمومی سازمان جهانی صحت، در شبکه اجتماعی ایکس، وضعیت شفاخانه ناصر در جنوب باریکه غزه را غیر قابل تصور خواند و اضافه نمود که در این شفاخانه، مزدحم، ۱۰۰۰ مریض در وضعیت ناگواری به سر می‌برند.

به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، در حملۀ هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل ۱۲۰۰ نفر کشته و حدود ۲۴۰ نفر دیگر از سوی جنگجویان حماس گروگان گرفته شد. اسراییل نیز در واکنش به این حمله، غزه را آماج حملات پیهم هوایی قرار داد که به گفتۀ مقام‌های فلسطینی، تا کنون در این حملات بیش از ۱۵۵۰۰ فلسطینی، عمدتاً کودکان و زنان، کشته شده اند.

اسراییل و حماس به تاریخ ۲۴ نومبر (سوم عقرب) به آتش بس چهار روزه توافق کردند که سپس این آتش‌بس در دو مرحله برای سه روز دیگر تمدید شد. در این جریان حماس ۸۰ گروگان اسراییلی و اسراییل نیز ۲۴۰ زندانی فلسطینی را رها کردند.

اردوی اسراییل می‌گوید که هنوز هم ۱۳۷ گروگان اسراییلی در اسارت حماس به سر می‌برند.

گروه

XS
SM
MD
LG