هزاران نفر در هند با از سرگیری اعتراض داکتران به راهپیمایی پرداختند

اعتراض فعالان و داکتران در شهر کلکته

با آغاز مجدد اعتصاب داکتران و فراخوان تازه برای تظاهرات به خاطر تجاوز و قتل یک داکتر جوان، هزاران نفر در جاده‌های شهرهای بزرگ هند به راهپیمایی پرداختند.

یافت شدن جسد خونین یک داکتر ۳۱ ساله، دو ماه قبل در یک شفاخانه حکومتی در شهر کلکته، باعث خشم سراسری در برابر خشونت علیه زنان در هند شد.

داکتران، در شهر کلکته، به دلیل این رویداد، برای چند هفته دست به اعتصاب کاری زدند. این تظاهرات روز سه شنبه از سر گرفته شد و معترضان مدعی اند که تعهد حکومت بنگال غربی به بهبود امنیت و حفاظت در شفاخانه‌ها، تحقق نیافته است.

هزاران نفر از هر بخش جامعه تا عصر روز سه شنبه، به این راهپیمایی بزرگ پیوستند و برخی از آنان پرچم‌های هند را حمل کرده و تا صبح روز چهارشنبه به این راهپیمایی ادامه دادند.

ریمجیم سینها، ۲۹ ساله، که سازماندهی این راهپیمایی را بر عهده داشت، به خبرگزاری فرانس پرس گفت که می‌خواهند این پیام را بفرستند که "اعتراض تا زمانیکه عدالت اعاده نشود، متوقف نخواهد شد".

قرار است تا چند روز دیگر مراسم مذهبی درگا پوجا، که یکی از مراسم بزرگ مذهبی سالانه در این شهر است، برگزار شود.

سینها می‌گوید که ده‌ها گروه فعال مدنی که از درخواست داکتران برای اعتراض‌های عمومی حمایت می‌کنند، از این گردهمایی مذهبی برای تقاضا جهت ختم خشونت علیه زنان استفاده خواهند کرد.

او گفت که جشنوارۀ مذهبی درگا پوجا، مظهر پیروزی خوبی بر بدی است و امسال این مراسم به "جشنوارۀ اعتراض" مبدل خواهد شد.

در حالیکه برای اعتراض‌های بیشتر در طول روز های آینده تقاضا شده است، یک افسر ارشد پولیس به شرط فاش نشدن نامش به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت که ۲۵۰۰ منسوب اضافی پولیس در اطراف کلکته توظیف شده اند.

مطابق قوانین هند، قربانی حملۀ ماه اگست، منحیث قضیۀ خشونت جنسی در مطبوعات گزارش نشده است.

پدر این قربانی در راهپیمایی روز سه شنبه گفت که خانوادۀ وی، دو ماه بعد از مرگ دخترش، هنوز "ماتم‌دار" بوده به گفتۀ وی روح دخترش با اعاده عدالت به آرامش دست خواهد یافت.

ماه گذشته، داکتران برای مدت کوتاهی به وظایف خود در بخش عاجل بازگشتند ولی بار دیگر با سرپیچی از امر محکمه عالی هند به بازگشت کامل به کارشان، دست به اعتصاب زدند.

معترضان می‌گویند که وعده‌های حکومت ایالتی به بهبود روشنایی، نصب کمره‌های مدار بسته و دیگر تدابیر امنیتی در شفاخانه‌ها، عملی نشده است.

افزون بر داکتران و کارمندان صحی، ده‌ها هزار شهروند هند از ماه اگست به اینسو در این تظاهرات شرکت کرده اند.

در پیوند به قضیۀ تجاوز جنسی و قتل این داکتر جوان یک مظنون بازداشت شده و تحقیقات از وی ادامه دارد.

مقام‌های ایالتی، رییس پولیس شهر کلکته و مقام‌های ارشد وزارت صحت ایالتی را برکنار کرده اند.

ماهیت خشن این رویداد، باعث شد تا آن با قضیه تجاوز جنسی گروهی بر یک زن جوان در یک بس در شهر دهلی جدید در سال ۲۰۱۲ مقایسه شود، رویدادی که برای هفته‌ها سبب تظاهرات گسترده و سرتاسری در هند شد.