وزیر خارجۀ هند به ایران سفر می‌کند

حکومت هند روز شنبه ۱۳ جنوری (۲۳ جدی) گفت که قرار است وزیر امور خارجهٔ این کشور برای یک سفر رسمی دو روزه به ایران برود.

در اعلامیهٔ حکومت هند گفته شده است که سوبرامونیم جیشنکر، روز یکشنبه وارد ایران می‌شود و در نظر دارد با امیرحسین عبداللهیان همتای ایرانی خود درباره مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو کند.

این در حالی است که کشورهای غربی برای اولین‌بار به چندین مرکز شورشیان حوثی در یمن حمله کردند، زیرا این گروه کشتی‌های تجاری را در بحیره سرخ هدف قرار داده است.

همچنان ماه گذشته یک کشتی در نزدیکی آب‌های هند مورد حمله طیاره‌های بی‌سرنشین قرار گرفت که ایالات متحده ایران را مقصر آن دانست، اما مقامات ایرانی این ادعاها را "بی‌ارزش" خواندند.

در اعلامیه حکومت هند گفته نشده که آیا جیشنکر با ایران درباره حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در بحیرۀ سرخ صحبت خواهد کرد یا خیر.

علاوه بر بحیرۀ سرخ، پس از حملات به کشتی‌های تجاری در بحیرهٔ عرب، هند گشت‌زنی‌های خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است تا از یک سو حضور خود را در این منطقه نشان دهد و از سوی دیگر از حمله به کشتی‌ها جلوگیری کند.

وزیر امور خارجه هند همچنین روز پنجشنبه با انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده در مورد مشکلات امنیتی در آب‌های بین المللی، به ویژه بحیرۀ سرخ گفتگو کرد.

حوثی‌ها که کنترول بخش‌های زیادی از یمن را در دست دارند، چندین هفته است که تردد کشتی‌های بین‌المللی را در تنگه باب المندب در بحیرۀ سرخ مختل کرده‌ اند. آنها می‌گویند که این حملات را در انتقامجویی از حملات اسراییل به غزه انجام می‌دهند.

وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید که پس ازآغاز جنگ بین حماس و اسراییل در هفتم اکتوبر، شورشیان حوثی بیش از ۱۰۰ حمله درون و راکتی را به اهدافی در بحیرۀ سرخ و اسراییل انجام داده اند. به دلیل این حملات بیش از ۲۰۰۰ کشتی مسیر خود را تغییر دادند و هزاران کیلومتر را طی کردند تا در امان باشند.

جنگجویان حوثی می‌گویند که اسراییل و کشتی‌های این کشور را هدف قرار می‌دهند و تا زمانی که عملیات آنها در غزه ادامه داشته باشد، کشتی‌هایی را که به سمت اسراییل در حرکت باشند، نیز هدف قرار خواهند داد.

در واکنش به حملات این هفته به کشتی‌ها در بحیرۀ سرخ، امریکا و بریتانیا مواضع حوثی‌ها را در یمن هدف قرار دادند که تعدادی از کشورهای منطقه نسبت به آن ابراز نگرانی کرده ‌اند.

فرماندهی مرکزی اردوی ایالات متحده اعلام کرد که جنگنده‌ها، کشتی‌های جنگی نیروی بحری بیش از ۶۰ نقطه را در ۱۶ منطقه تحت کنترول شورشیان حوثی در یمن هدف قرار دادند که مراکز دولتی سوق و اداره، انبارهای مهمات، سیستم‌های کنترول راکتی و طیاره‌های بی‌سرنشین و تاسیسات تولیدی شامل آن بود.