صدراعظم هند برای گفتگو با رییس جمهور اوکراین وارد کیف شد

از راست به چپ، ولادمیر زیلنسکی،‌ رییس جمهور اوکراین، و نرندرا مودی، صدراعظم هند

همزمان با ادامه جنگ میان نیروهای روسیه و اوکراین، نرندرا مودی، صدراعظم هند، به هدف گفتگو با ولادمیر زلینسکی، رییس ‌جمهور اوکراین، وارد کیف، پایتخت آن کشور، شد.

این نخستین سفر صدراعظم هند به اوکراین پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق است. مودی در شبکۀ اجتماعی ایکس گفت: "اوایل صبح امروز به کیف رسیدم. با استقبال بسیار گرم جامعه هندی‌ها مواجه شدم."

صدر اعظم هند در آستانۀ سفرش به اوکراین گفت که مشتاقانه منتظر به اشتراک گذاشتن "چشم‌‌انداز حل مسالمت‎‌‌ آمیز" جنگ اوکراین است.

این دیدار مودی با رییس جمهور اوکراین در کیف، در اوج شعله‌ورتر شدن جنگ میان نیروهای اوکراینی و روسی انجام می‌شود.‌

نیروهای اوکراینی حدود دو هفته قبل در یک عملیات غافلگیرانه به ساحهٔ‌ کورسک روسیه هجوم بردند که تا اکنون بزرگترین و موفق‌ترین حمله کیف در درگیری‌های دو ونیم سال گذشته خوانده شده است.

همچنان نیروهای روسی در حال پیشروی پیوسته، اما کند در شرق اوکراین استند.

دیدار صدر اعظم هند با مقام‌های اوکراینی به هدف پایان دادن به جنگ میان دو کشور که یک ماه پس از سفر مودی به روسیه صورت می‌گیرد، بسیار مهم خوانده شده است.

مودی در ماه جولای با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در حالی ملاقات کرد که یک روز پیش از این دیدار، روسیه حملات گستردهٔ راکتی را بر اوکراین انجام داد. در این حملات،‌ یکی از راکت‌ها بر یک شفاخانهٔ کودکان در کیف اصابت کرد و سبب تلفات غیرنظامیان شد.

مودی در آن زمان گفت که مرگ کودکان برایش دردناک است، اما نشر تصاویر وی که پوتین را گرم در آغوش می‌کشد، انتقادهایی به دنبال داشت.

میخاییلو پودولیاک، مشاور سیاسی ولادمیر زلینسکی، سفر مودی به کیف را مهم عنوان کرده و به خبرگزاری رویترز گفته است که دهلی‌ جدید "واقعاً نفوذ خاصی" بر مسکو دارد.

او افزوده که برای آنان مهم است تا به گونۀ موثر با چنین کشورها روابط ایجاد کنند.
صدر اعظم هند کوشیده است که در جریان جنگ اوکراین، توازن شکنند را حفظ کند و هم روابط تاریخی خود را با روسیه گرم نگه‌دارد و همزمان مشارکت را با کشورهای غربی حفظ کند.

حکومت هند تهاجم روسیه را بر اوکراین تقبیح نکرده و در عوض هر دو طرف را به حل اختلافات شان از ورای تفاهم ترغیب کرده است.

هند که روابط نزدیک اقتصادی و دفاعی با مسکو دارد، پیش از این، از کشته شدن غیرنظامیان در جنگ روسیه و اوکراین انتقاد کرده بود.

این کشور همچنان پس از اعمال تحریم‌های کشورهای غربی بر روسیه و قطع روابط تجاری با آن کشور، روابط اقتصادی خود با مسکو را نیز تقویت کرده است