امریکا، ناتو و اتحادیۀ اروپایی خواستار تمدید آتش‌بس میان اسراییل و حماس شدند 

با نزدیک شدن پایان مهلت آتش‌بس موقت میان اسراییل و حماس، فشارهای بین المللی برای تمدید این آتش‌بس افزایش یافته است.

آتش‌بس چهار روزه میان اسراییل و حماس در غزه از ساعت هفت صبح روز جمعه ۲۴ نومبر (سوم عقرب) به وقت محل آغاز شد و قرار است تا هفت صبح سه شنبه به وقت محل ادامه یابد.

بر اساس توافق میان دو طرف، تا اکنون حماس ۳۹ گروگان‌ و اسراییل ۱۱۷ زندانی فلسطینی‌ را رها کرده اند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید اردوی اسراییل از رهایی سومین دستهٔ گروگان‌های اسراییلی از بند حماس خبر داد

پس اظهارات جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، مبنی بر ادامهٔ آتش‌بس، فراهم‌آوری کمک‌های بشری به نوار غزه و برگشت گروگان‌های اسراییل، مقامات ارشد اتحادیۀ اروپا و ناتو نیز خواهان تمدید آتش‌بس شدند.

جوسیپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیۀ اروپا، امروز ۲۷ نومبر (ششم قوس) گفت: "این وقفه [آتش‌بس] باید تمدید شود'' و افزود که به منظور ایجاد ثبات "برای یافتن یک راه حل سیاسی کار صورت گیرد."

بوریل افزود که هیچ چیزی نمی‌تواند "مظالم" حماس علیه غیرنظامیان را توجیه کند. او همچنان با اشاره به حملات اسراییل بر غزه گفت که "یک وحشت نمی‌تواند وحشت دیگر را توجیه کند."

در این حال، ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، پیش از ملاقات با وزیران خارجۀ کشورهای عضو این پیمان در بروکسل، پایتخت بلجیم،‌خواهان تمدید آتش‌بس شد.

او گفت: "من خواهان تمدید این وقفه [آتش‌بس] استم. این فرصت اجازه خواهد داد تا کمک‌های بیشتر مورد نیاز به مردم غزه برسد و گروگان‌های بیشتر آزاد شوند."

گروه حماس به تمدید این آتش‌بس چراغ سبز نشان داده است. یک منبع نزدیک به حماس که از آن نام گرفته نشده به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته است که این گروه به میانجی‌گران گفته است که می‌تواند برای دو تا چهار روز دیگر آتش‌بس را تمدید کند.

به گفتۀ این منبع، گروه حماس ممکن در صورت تمدید آتش‌بس ۲۰ تا ۴۰ گروگان دیگر را آزاد کند.

حکومت اسراییل نیز امروز گفت که به گروه حماس در مورد گزینۀ تمدید آتش‌بس آگاهی داده است.

ایلان لیوی، سخنگوی حکومت اسراییل، به خبرنگاران گفت: "ما می‌خواهیم تا فرا تر از امشب ۵۰ گروگان دیگر به ما تسلیم داده شود."

یک منبع امنیتی مصر امروز گفت که روی چگونگی تمدید آتش‌بس میان دو طرف اختلاف نظر وجود دارد. به گفتۀ این مقام مصری که نامی از وی گرفته نشده، حماس خواهان آتش‌بس چهار روزۀ دیگر بوده، اما اسراییل می‌گوید که آتش‌بس باید به گونۀ روز مره تمدید شود.

مقامات اسراییلی می‌گویند که جنگجویان گروه حماس در جریان حمله بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر، ۱۲۰۰ نفر را کشته و ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند. در واکنش، اسراییل در چند هفتهٔ گذشته غزه را آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است که در اثر آن، به گفتهٔ مقام‌های صحی غزه، بیش از ۱۴هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان کشته شده اند.

بر اساس توافق جاری، گروه حماس باید ۵۰ گروگان را در ازای آزادی ۱۵۰ زندانی فلسطینی و آتش‌بس چهار روز آزاد می‌کرد. بر اساس میکانیزم جاری، این توافق می‌تواند در صورتی تمدید شود که حماس همه روزه ۱۰ گروگان را آزاد کند.

اما عقیده بر آن است که شماری از این افراد توسط سایر گروه های تندرو گروگان گرفته شده اند که این امر روند رهایی آنان را مغلق می‌سازد.

حکومت اسراییل از سوی خانوادۀ های گروگانان نیز زیر فشار قرار گرفته است تا آتش‌بس را تمدید کند.