شش کاندید برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ایران منظور شدند 

نامزدهای نهایی انتخابات دور چهاردهم ریاست جمهوری ایران

ایران امروز یک شنبه نهم جون (۲۰ جوزا) اعلام کرد که درخواست شش کاندید برای اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری،‌ منظور شده است.

این کاندیدان که اکثریت شان محافظه کار اند، در انتخابات ۲۸ جون باهم رقابت خواهند کرد تا جای ابراهیم رییسی، رییس جمهور فقید این کشور را پر کنند که ماه گذشته در سانحهٔ سقوط هلیکوپتر حامل‌اش جان باخت.

مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، علی‌رضا زاکانی، محمدباقر قالیباف، و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از سوی شورای نگهبان این کشور منظوری حاصل کردند.

محسن اسلامی، سخنگوی کمیسیون انتخابات ایران امروز گفت که ۸۰ نفر برای نامزدی در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند.

علی خامنه‌ای، رهبر ایران با هشدار به کاندید‌ها گفته است که از "بدگویی و لجن‌پراکنی" حذر کنند تا به گفته او موجب آبروریزی ملی نشوند.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای ملی ایران، سعید جلیلی، مذاکره کنندهٔ پیشین هسته‌ای، مصطفی پورمحمدی، وزیر داخلهٔ‌ پیشین، علی‌رضا زاکانی، شاروال تهران و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رییس جمهور، کاندیدان محافظه کار اند.

تنها کاندید اصلاح طلب در میان آنان، مسعود پزشکیان،‌ نمایندهٔ مردم در پارلمان این کشور است.

محمد احمدی نژاد، رییس جمهور پیشین ایران که از اشتراک در انتخابات ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ رد صلاحیت شده بود، نتوانست منظوری شورای نگهبان را کسب کند.

در انتخابات سال ۲۰۲۱ نیز، شورای نگهبان چندین نامزد میانه‌رو و اصلاح طلب را رد صلاحیت کرد، انتخاباتی که در آن رییسی محافظه کار به قدرت رسید.