سازمان حقوق بشر ایران از اعدام هشت شهروند افغان در ایران خبر داد

سازمان حقوق بشر ایران گزارش داده است که در ۲۰ روز گذشته ۸۵ زندانی سیاسی در ایران اعدام شده اند که در میان اعدام شدگان هشت شهروند افغانستان نیز شامل اند.

این سازمان مستقر در ناروی روز سه شنبه ۲۰ اگست (۳۰ اسد) ضمن نشر این آمار از مردم خواست تا " برای توقف ماشین کشتار جمهوری اسلامی" به کارزار اعتراضی "سه‌شنبه‌های نه به اعدام" بپیوندند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، گفت: "جمهوری‌اسلامی بزرگ‌ترین اعدام‌کننده در جهان است، و با کارزار‌ 'نه به اعدام'، ایران به خط مقدم مبارزه علیه اعدام تبدیل شده‌است! ما از مردم و نهاد‌های مدنی مخالف اعدام در سرتاسر جهان می‌خواهیم تا با اعلام همبستگی با کارزار 'سه‌شنبه‌های نه به اعدام' به کنشگران در ایران یاری رسانند."

در گزارش سازمان حقوق بشر ایران در مورد جرایم اعدام شدگان، به شمول هشت شهروند افغان،‌ جزییاتی ارایه نشده است.

بر اساس آمار نشر شده در وبسایت سازمان حقوق بشر ایران، در سال ۲۰۲۴ شمار اعدام شدگان در ایران به ۳۸۸ نفر رسیده است که در این میان شهروندان افغانستان نیز شامل اند.

سازمان حقوق بشر ایران به تاریخ سوم اگست گزارش داد که ایران در هفت ماه نخست سال روان میلادی ۲۰ شهروند افغانستان را اعدام کرده است که بیشتر آنان به خاطر ارتکاب جرایم مرتبط با مواد مخدر اعدام شده اند.

در پی نشر این گزارش، حکومت طالبان از ایران خواست که زندانیان افغان به شمول افغان‌های محکوم به اعدام در زندان‌های آن کشور را، به افغانستان تحویل دهد.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان، به تاریخ ششم اگست در مصاحبه‌ با تلویزیون ملی تحت مدیریت این گروه از ایران خواست که با زندانیان افغان محتاطانه رفتار کند.

بر اساس آمار وزارت داخله و قوه قضاییه ایران، در حال حاضر پنج‌هزار و ۳۹۹ شهروند افغانستان در زندان‌های مختلف این کشور به دلیل ارتکاب جرایم مختلف از جمله جرایم مرتبط با مواد مخدر، سرقت، جرایم علیه اشخاص، عبور غیر مجاز از مرز، جرایم منافی عفت عمومی، جرایم علیه املاک و علیه امنیت زندانی شده اند.